söndag 6 november 2022

Breath for inspiration


I lördags förmiddag hade jag bokat in mig på en workshop med Lotta Norberg på Mowe i Eskilstuna. Lotta Norberg är Yogagurun Ulrika Norbergs storasyster och minst lika kunnig. Jag kom i kontakt med Lotta för lite mer än 2 år sedan och sedan dess har jag följt de flesta av hennes klasser, kurser och workshops som hon haft på Mowe. Ibland klickar det bara och man är fast :)

Förra lördagen var det som alltid Lottas klasser så rätt i tiden. Det hade varit en väldigt stressig vecka och jag sa till Jonas under veckan att snart klarar inte mitt huvud att ta in mer. Så när lördagen kom var det bara att suga in.

Morgonen startade med en lugn yogaklass där vi fick landa och släppa taget. Fokus var på att öppna upp för andetaget. Därefter gjorde vi några olika andningsövningar. Att få landa och släppa taget gjorde mig så extremt trött efter veckan som varit. Jag orkade knappast sitta upp när Lotta pratade efter praktiken. Det är häftigt vilken effekt yoga kan ha på kroppen.

Vikten av andning görs sig  påmind med jämna mellanrum i mitt liv. Det är häftigt att känna in vad andetaget har för effekt på kroppen och olika andningsövningar. Lotta säger att det förändrade hennes liv att ”andningsträna” regelbundet. Själv har jag inte kommit in i andningsträningen riktigt. Men ibland behöver man flera sparkar i baken för att lyckas. Det är bara att ta sig till mattan och få jobbet gjort :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar