lördag 21 december 2013

Jullöfte

Under juletid kan det vara lätt att glömma bort sig själv och sin egen hälsa. Det är mycket förberedelser inför jul, mycket som ska göras och många har flera att besöka under julhelgen. Det är mycket god mat och annat sött som lockar. Jag tycker det är helt okej att unna sig lite extra under julen, men det gäller att göra det till en begränsad mängd. Det finns väl ingen som gillar känslan av att vara proppmätt efter att man vräkt i sig det ena efter det andra. Ät med måtta, då mår man som bäst.

En annan sak som är viktigt när det blir lite extra intag av olika saker är att se till att röra på sig lite också. Jag tog ett beslut idag att ge mig själv en timme varje dag där jag får rörelse och frisk luft, en promenad. Så under hela julledigheten ska jag komma ut och gå en timme varje dag. Varför?
- Kroppen behöver få röra på sig och den friska luften är viktig då det ofta blir mycket inomhusaktiviteter under julhelgen. Man mår bättre på alla sätt och får mer energi under hela dagen. Hakar du på utmaningen? En timme går alltid att få loss. Promenader går att utföra överallt, även om du är på resande fot. Det handlar om att göra bra val och planera. Gör din jul hälsosam, med kloka val och utan förbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar