söndag 24 maj 2015

Träningstokig och mamma v.42

Denna vecka har bestått av detox då jag förra helgen bestämde mig för att det var dags för en utrensning. Det har inneburit att jag varit utan kaffe i en vecka nu, ätit mer grönsaker, druckit bättre, varit utan gluten mm. Allt har gått bra även om jag fuskade lite med godis på lördagskvällen. Utöver det har jag kört hårt. De första 4 dagarna hade jag gått ner 1,5 kg och såg lägsta vikten på många år på vågen. Dessvärre har kroppen känts tung och trött och träningsmotivationen har inte varit toppen. Jag har märkt att tabletterna jag äter har en viss laxerande effekt, vilket förmodligen gjort att jag inte riktigt fått den energi jag behövt. Men nu i slutet av veckan känner jag att det börjar vända. Jag har haft en ganska bra sovvecka då Meja och jag tagit sovmorgon till 9.00 två dagar. Det var många månader sedan det hände. Jag känner mig som en annan människa när jag får sova bra. 

Lugna träningsformer är egentligen det som rekommenderas under detox, men just den biten har inte passat in så bra nu när jag snart ska springa Å-varvet och styrketräningen även fått ta mycket plats.
Löpningsfokuset har dock inte allt funnits. Jag hade kort om tid när jag bestämde mig för att satsa på Å-varvet och med en veckas sjukdom nästan och innan dess vadont känns inte uppladdningen optimal. Till det har jag känt mig grymt opeppad att ta mig ut och springa denna vecka. Så nu funderar jag på att satsa på ett lopp i augusti istället, för att få en bättre uppladdning. Jag har märkt att löpträningen är svårare att få till än styrketräning. Delvis för att jag hatar att springa på löpband inomhus, så det måste ske ute. Nu framöver kommer det också vara bodypumpfokus några veckor fram, då nya releaser ska släppas och utbildningen är nästa helg. Till det har vi börjat bygga altan här hemma, vilket är något jag verkligen ser fram emot att få, men det är ju några timmars jobb för min käre sambo.

Power inför helgens bodypump

Altanbygge pågår
Det här med att ha för många bollar i luften är nästan aldrig en framgångsfaktor. Det gör att det är svårt att fokusera på det man vill. Att köra detox just nu var så här i efterhand osmart, men sist under detoxen blev jag väldigt pigg och kände ingen försämring av min träningsprestation. Att vilja för mycket samtidigt är ett av våra största I-landsproblem skulle jag säga. Vi har inte tålamodet att göra en sak i taget. Vi har inte tålamodet att vänta. I min yrkesroll som personlig tränare märker jag även detta hos mina kunder ofta. Visst är det härligt att vilja mycket. Men för att klara en sak på bästa sätt gäller det att vara fokuserad på just det. Att göra en actionplan kan vara ett tips. Vad, när och hur? Detta gäller oavsett om du ska renovera hus, har tränings- hälsomål eller någonting annat. Ha inte för bråttom. Allt har sin tid. Det tar jag med mig som ledord och summering av denna vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar