lördag 15 augusti 2015

Freemove - på aYoY yogastudio

För några veckor sedan fick jag en inbjudan på Facebook från en gammal träningskollega på Forever om en yogadag, Freemove. Det det skulle vara en dag igenom kropp och själ genom yoga, rörelsemeditation, sharing och närvaro. Dagen skulle hjälpa till att stärka det sanna jaget och vi skulle jobba på att släppa taget. Jag tyckte det lät spännande och tyckte det kunde vara bra som uppladdning nu när jag börjar jobba igen. 

Så på lördag morgon åkte jag iväg till Kolbäck, där Angelica har sin egna yogastudio aYoY. Det var första gången jag var där och första gången på länge jag träffade Angelica, vilket var väldigt trevligt. I sista stund hade även min syster valt att haka på och hon fick den sista platsen på dagens event. 

Dagen börjades med presentation och vi fick delge våra förväntningar. Sedan körde vi en yogaklass, med chakran och grundlig som fokus. Vi inledde och avslutade med meditation. Efter det var det dags för open floor, då vi dansade loss till många olika rytmer. Fokuset var att känna grundning, grundning till jorden. Det var inte helt enkelt att släppa loss till en början, men vi höll på länge, vilket möjliggjorde för att göra det. Men det är alltid en utmaning att kliva utanför sin comfortzone, men också så nyttigt. Det ger oss möjlighet till att kunna förända, se och lära nya saker. Vi avslutade med att slappna av och delge ett ord vi kände just då. Mitt ord var kärlek. Ett ord som ofta kommer till mig numera.

Sedan var det lunch, linsgryta med ris. Lunchen togs ute i den sköna solen. Efter lunchen var jag helt slut och kände att det skulle bli svårt att ladda om. Då var det dags att dansa loss igen och det blev en utmaning för mig, då jag kände mig rätt uttömd efter förmiddagens aktivitet. Vi delade tanker en stund efter det och avslutade med Osho Kundalini meditation. Det var min första gång med den meditationen. 

Provade mina toesox dagen till ära

Osho Kundalini Meditationen är uppdelad i 4 delar och det var bara musiken som ledde oss. Första 15 minuterna var det shaking, där vi skakade igenom kroppen för frigörelse, sedan var det dags för fridans igen. Denna gång kändes det bättre igen. Jag blundade mycket för att hålla mitt egna fokus, släppte loss och gjorde rörelser som jag kände att min kropp behövde. Väldigt skönt och frigörande. Efter det var det sittande meditation. Vi avslutade med liggande meditation och då var det helt tyst. En spännande upplevelse. Jag klarade de första blocken bäst, men jag hade svårt att slappna av helt och fullt vid den sittande och liggande meditationen. Förmodligen eftersom jag gjort meditation alldeles för lite den senaste tiden. Allt är som sagt en träningssak...

Efter meditationen och när dagen avslutades kände jag att jag hade fått tillbaka energin, men i övrigt kände jag mig rätt tom, vad nu det står för. Jag hade lite ont här och var, vilket också är intressant. Jag undrar hur det kommer att kännas i morgon och funderar på vad jag kommer att ta med mig från dagen. Grundningen kommer jag garanterat plocka med mig och efter 2 fantastiskt sköna yogaklasser denna vecka känner jag att jag vill få in mer av yogan i mitt liv igen. Mer än att hålla bodybalanceklasser. Jag vill gå på andras yogaklasser för det är så underbart skönt. Tack för en härlig dag Angelica och Mari!

Namaste!
Syster förväntansfull, utanför aYoY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar