söndag 2 augusti 2015

Rawfoodcheesecake - mums!

Lägg till bildtext

Efter att jag och syster var på Rawcafé har jag varit väldigt sugen på att göra en egen rawdessert med blåbär. Jag tyckte det var passande att göra till Mejas 1 årsdag. Jag trodde att det skulle vara lite avancerat men det var det inte alls. Gick ganska enkelt och smidigt. Det enda var att jag skulle ha läst hela beskrivningen innan jag började med tårtan, då det behövs viss tid till förberedelser och kylning... Mitt vanliga misstag... Men resultatet blev bra, trots att det blev lite kort om tid för kylning. Receptet hittade jag på vegoteket.se 

RÅ BLÅBÄRSCHEESECAKE

{ PORTIONER: 10-12 / TIDSÅTGÅNG: 30 MINUTER }

DETTA BEHÖVER DU TILL BOTTEN:

  • 3 dl mandlar och pekannötter
  • 8 dadlar
  • ½ tsk salt

DETTA BEHÖVER DU TILL FYLLNINGEN:

  • 5-6 dl cashewnötter
  • 1 ½ dl kokosolja
  • 1 dl agavesirap
  • 2 dl blåbär
  • 1 citron
  • 1 krm salt

GÖR SÅ HÄR:

  1. Lägg cashewnötter i blöt kvällen innan eller åtminstone 4 timmar före det är dags att göra kakan.
  2. Börja med att mixa mandlar och pekannötter tillsammans med dadlarna. Smaka av med salt tills du tycker det känns lagom, ca. en halv tesked.
  3. Tryck ut röran till en platt botten i en kakform med löstagbar kant. Vill du göra det extra smidigt så kan det vara en idé att klä hela insidan av formen med plastfolie. Ställ in i kylen medan du fortsätter med fyllningen.
  4. Häll av vattnet från cashewnötterna som har legat i blöt. Skölj av, låt de rinna av och häll sedan i mixern tillsammans med resterande ingredienser, förutom blåbären!
  5. Mixa en bra stund, lite beroende på hur bra mixer du har, tills du har en slät och fin smet. Det ska helst inte kännas grynigt. 
  6. Häll halva smeten över bottnen.
  7. Tillsätt blåbären tillsammans med resterande smet i mixern och mixa en stund till. 
  8. Häll i blåbärssmeten i kakformen och smeta till med en slickepott.
  9. Ställ in i frysen minst 4 timmar.
  10. Ta fram kakan en timme innan servering. Strö över lite kokoschips och blåbär. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar