söndag 9 augusti 2015

Träningstokig och mamma på kryssning

När man har en liten hemma, som dessutom inte gillar att åka bil, gäller det att vara kreativ när man gör semesterplaner. Och Jag tycker att det är skönt att få komma iväg några dagar under semester eftersom det annars blir mycket av det "vanliga", när man är hemma.

Det var väldigt många år sedan jag var på kryssning och då var syftet fest. Denna gång var fokuset lite annat. Jag, som aldrig varit i Helsingfors, ville gärna upptäcka denna huvudstad, så då blev det perfekt med en kryssning dit. En 40-timmars kryssning med en heldag i Helsingfors och 2 nätter på båt bokades. Vi valde en mindre lyxhytt för att få fönster och för att få plats med Mejas barnsäng, som vi själva fick ta med oss. Tydligen finns det inte barnsängar att hyra på färjan.


Meja gillade att springa runt på soldäck denna fantastiska sommarkväll.

Väl på båten var det med nöd och näppe barnsängen fick plats. Med en vagn i hyttan på det var det inte så mycket yta kvar att röra sig på de 11 kvadraten. Men vi spenderade inte speciellt mycket tid i hytten, så det gick bra. Jag måste säga att jag blev glatt överraskad av barnvänligheten på färjan och som mamma blir jag väldigt glad när det är så barnanpassat överallt idag. Jag åkte själv färja som barn och tyckte det var spännande. Men idag fanns en halv våning med olika lekrum anpassade för olika åldrar. BarnShow i baren med Wille Viking, som vi såg på en liten stund. Utöver det var det de vanliga. Taxfree, buffé och frukost. 

Redan vid 9.00 var vi framme i Helsingfors så det var gott om tid att strosa runt där på. Och vädret var verkligen med oss vill jag lova, så det blev en riktigt härlig dag att strosa runt i. De timmar vi spenderade i Helsingfors var alldeles tillräckligt. Vid  18.00 gick färjan hem mot Stockholm igen.

Under stadspromenaden sprang vi på yogishop och jag köpte mig toesox. Är skönt nu till hösten då jag tränar yoga eftersom jag alltid är hopplöst kall om mina fötter...

Trots att båten Gabriella som vi åkte med är rätt sliten, då den hängt med ett tag, blev ändå helhetsbetyget på resan väldigt bra. Sängarna var helt okej, personalen serviceminded och allting flöt på bra och var välorganiserat, vilket jag gillar. Jag tyckte detta är en perfekt minisemester för småbarnsfamiljen och rekommenderar det varmt till andra föräldrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar