torsdag 20 augusti 2015

Träningstokig och mamma börjar jobba


Nu har jag arbetat min första vecka på mitt nya jobb och det känns så bra att komma igång igen. Trots att det varit strålande sol har det ändå känts bra att vara inne i mitt nya klassrum och fixa. Jag känner mig så inspirerad till att arbeta som lärare igen. Hoppas att det håller i sig. Jag har valt att nu verkligen fokusera på det positiva med att vara lärare, för jag tror att många lärare lätt fastnar i det negativa. På något sätt möts vi ofta lättare i det negativa, även om det känns bättre i kroppen att mötas i det positiva. Sedan är det klart attvi ibland måste få uttrycka frustration. Men ibland behöver vi bara andas, så löser sig mycket bara då :) Alla jobb har såklart sina för- och nackdelar. Mycket i livet handlar om att välja fokus. Men ibland måste vi också lämna, där det inte går att hålla lågan vid liv. Det är i slutendan vi själva som bestämmer och behöver ta ansvar. En gång såg jag verkligen fram emot att arbeta som lärare och nu väljer jag att gå tillbaka till den känslan.

 De första dagarna var jag på konferens med mitt nya jobb, på Herrfallet. Ett väldigt trevligt ställe som jag aldrig tidigare besökt. Vi hade två heldagar där med övernattning, vilket var härligt och ett bra sätt att lära känna skolan/personalen på. Vädret var också med oss. Schemat var fullspäckat, vilket jag gillar. Det enda jag saknade var lite mer rörelse på schemat :) Jag fick i alla fall till en liten morgonjogg på tisdagen.



Under första veckan har jag också fått tagit del av många inspirerande föreläsningar och jag måste säga att jag är imponerad av allt nytänk som finns inom pedagogiken i skolan. Det har varit fokus på IT för min del och det kommer också att vara mitt utvecklingsområde inför detta läsår. Jag ska bland annat göra en blogg tillsammans med min 1:a.

Hur är det då att komma tillbaka efter 14 månaders mammaledighet? För mig har det varit skönt att komma hemifrån. Det har varit skönt att få umgås med vuxna, skönt att få egentid och skönt att ha fullt upp igen. Att jobba har även inneburit att jag är mer effektiv i det mesta jag gör. Och för min sambo verkar det flyta på väldigt bra därhemma. Han får en massa gjort med hemmet och Meja verkar nöjd när hon får vara med i det.

Det bästa varje dag är trots allt att sluta jobbet, ha 5 minuters promenad hem och sedan få komma hem och pussas och kramas med min dotter Meja. Har känt mycket lycka och tacksamhet denna första jobbvecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar