söndag 25 november 2012

Fredrik Paulún och ISO-utvärdering



Jag har alltid sett upp till Fredrik Paulún. Hans kunskap kring kost känns väldigt äkta och han vet vad han pratar om. Han behöver varken en "powerpoint" eller anteckningar för att hålla en föreläsning på en timma. Kunskapen sitter i ryggmärgen, vilket är imponerande. Men det finns faktiskt en sak jag skulle vilja hjälpa Fredrik med och det är recept.

I två veckor har jag och Jonas provat ISO-dieten. Det är ett färdigt koncept med ett specifikt matprogram. Men för de allra flesta blir ett speciellt matprogram väldigt komplicerat i vardagen och svårt att efterleva. För att en speciell diet ska fungera måste den vara enkelt att följa och göra en mätt. Jag skulle tro att det är därför LCHF har lyckats så bra. Den passar oss svenskar och går att följa i många olika matsammanhang. Budskapet är också att äta tills man är mätt och fettet gör att vi bli mätta länge. Kanske till och med för länge i min mening... Jag har klagat på att LCHF-maten är dyr. Men ISO är ännu dyrare och även ganska tråkig. Det känns verkligen som om man bantar, vilket jag egentligen är emot. Helt mätt blir man inte heller, trots att det är mycket mat att äta, oftast. Men vi har saknat de goda såserna som livar upp maten. Så vad blir då utvärderingen:

- Nej, ISO-maten var ingenting för oss. Konceptet och maten fungerar säkert för den som klarar av att köra strikt. På min kropp gav det bra resultat tyckte jag, men Jonas var av en annan uppfattning. Förmodligen är det så att min kropp behöver mer kolhydrater än Jonas. Och jag skulle kunna gissa att det är så att kvinnor behöver lite mer kolhydrater generellt än män, (detta är helt en egen åsikt som jag har). Sen tror jag som sagt att alla kroppar är unika och att man behöver lära känna sin egna kropp för att hitta vad som passar bäst. Fortsättningsvis tycker jag att ISO är för svårt att anpassa efter vardagen. Det finns inte heller någon skillnad mellan man eller kvinna och för någon som tränar mycket. Dessutom var inte maten speciellt god, utan ganska tråkig och smaklös. Jag har flera av Paulúns böcker och inte heller recepten i LCHQ är någon smaksensation. Faktan och kunskapen i hans böcker är strålande, men jag vill ge bakläxa på recepten. Det finns ju så mycket god mat att laga och äta. Jag undrar om Fredrik skulle vilja göra en hälsokokbok tillsammans med mig?

Som vanligt tar jag med mig guldkornen från ISO:
- Mycket protein
- Mindre fett än LCHF
- Mindre kolhydrater
- Mycket grönsaker
- Mycket frukt
- Mellisrecept 1 = 1 äpple, 1 dl keso, kanel, mandlar.
- Mellisrecept 2 = 30 g hårdost (10%) en halv paprika, 10 nötter.



1 kommentar:

  1. Skriv gärna någonting här. Vi lär av varandra. Jag vill lära mig av er :)

    SvaraRadera