lördag 27 december 2014

Nyårsbeslut!



Nu är det hög tid att börja fundera på vilka intentioner du har för det nya året. Istället för att prata om löften, som ofta blir ett krav och något vi gör för andra vill jag istället säga beslut. Beslut är tydligare. Det är något vi tar för oss själva. Beslut är ett val, någonting som du väljer.

För att få reda på vad du vill ta för beslut, om du vill ta något beslut, kan det vara bra att också göra ett bokslut över 2014. Hur har ditt år sett ut? Vad är du nöjd över? Vad har varit bra? Är det något särskilt du åstadkommit? Vilka vanor har du lagt till med som är bra? Vilka vanor vill du inte ta med dig in i 2015?

Ett beslut behöver inte vara så komplicerat. Men beslutet du tar bör du ta för att du tror/vet att det kommer göra att du mår bättre på ett eller annat sätt. Var även tydlig mot dig själv om varför du vill ta ett nyårsbeslut. Ju starkare dina argument är, desto lättare kommer det bli att hålla fast vid det du vill. Skriv gärna ner argumenten och förvara dem synligt för dig själv i alla fall. Fundera också på HUR du ska kunna hålla fast vid ditt beslut. Gör en enkel plan för det du ska ta dig an. Kasta dig inte in i något, utan att du tänkt igenom det noga. Då är det lätt att beslutet blir svårt att följa. Ställ dig frågorna:

Vad, Hur, Varför?

Svårare än så är det inte.



Jag ser nyåret som en möjlighet att sätta bra vanor som förbättrar min hälsa på olika plan. Självklart kan vi sätta nya vanor när vi själva vill. Men nyåret gör att jag får nya krafttag och ny inspiration att utvecklas och göra livet ännu bättre. Hur håller jag kvar och hur får jag mer livsenergi? Det blir mina frågeställningar inför mina nyårsbeslut. Vad blir din/dina?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar