fredag 26 december 2014

Träningstokig och mamma v.20 & 21


Denna gång är det 2 veckor som passerat, utan att jag skrivit. Jag fick aldrig tid att skriva förra veckan. Dessutom har inte formen varit på topp, då sömnen har blivit mindre och mindre. Jag börjar känna mig som om jag är konstant berusad och känner mig lätt förvirrad. Hjärnan funkar helt enkelt inte fullt ut, när sömnbristen är ett faktum. Till det har det hänt en del i livet. Vi har blivit med hus och renovering är i full gång. Givetvis vill jag hjälpa till med renoveringen och trappan är bland annat mitt ansvarsområde. Men att få ihop schemat med PT-kunder, pass, renovering och en dotter är allt annat än enkelt. Jag har turen att ha många som kan hjälpa till som barnvakt, men jag vill inte vara borta för mycket från min dotter heller. Sedan ammar jag och det finns inte direkt ett förråd av mat, då Meja inte vill ha ersättning. Så den biten ska bli skön, när hon börjar äta mat. Hon har fått lite smakisar och är väldigt nyfiken.

Trapprenovering

Träningen har blivit lite lidande nu när det har varit mycket annat på agendan. Att renovera innebär också att hålla igång en hel del. Vecka 20 var dock en rätt bra träningsvecka. Den inleddes med det nya bodypumppasset. Första gången jag körde det upplevde jag det lättare än det förra, men nu tycker jag att det har blivit jobbigare för varje gång jag kör det. Måndagen blev det bodybalance och på tisdagen blev det styrka. Torsdagen var jag och sprang 6 km utan att få ont i vaden. På fredagen körde jag sedan bodypumppasset, för att känna mig bekväm att instruera det under julvecka. Lunchpass för min del är dock sjukt jobbigt. Hade inte tillräckligt med energi i kroppen och kände mig sliten. Men ändå skönt att träna.

Motivationen för träning har varit mindre nu när kropp och framförallt knopp känt sig sliten. Att gå på pass är då klockrent, för då behöver man inte tänka lika mycket, utan bara köra på. Vecka 21 har blivit en lugn träningsvecka. Det har varit en del att stå i, så det blev ett pass på juldagen bara faktiskt. Ett pass jag höll i. Det var första gången jag skulle köra bodypump 92. Och att komma på natten till julafton att jag glömt att lära mig passet var ingen hit. Så på juldagens morgon, efter en natt med väldigt lite sömn, försökte jag lära mig det. Med tanke på förutsättningarna gick det bra. Blev några småmissar här och där bara. Men morgonpass är ingen hit att leda när man har en bäbis hemma, då man aldrig vet hur natten kan gå...

Sedan var det den sedvanliga julpromenaden på julaftonsmorgon. Annars har vecka 21 mest handlat om huset, fix inför julen, en del stress tyvärr och sömnbrist... En del promenader runt om har det i och för sig blivit. Men jag ska se till att v.22 går i lugnets tecken och jag tänker nu bli bättre på att sätta mer rutiner med Meja. Detta för att försöka få henne att sova bättre på natten. Men som barnmorskan säger. Hon lär sig mycket nu som hjärnan sedan bearbetar på natten, vilket gör att hon då kan sova mer oroligt. I natt fick jag som tur var äntligen en natt där hon bara vaknade en gång. Helt underbart!

Julpromenad till Vilstabackens topp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar