onsdag 22 april 2015

Träningstokig och mamma - v.37

Veckan som gått har varit lite ojämn i balansen. Det pendlar väldigt och jag vet inte vad det beror på. Jag tror dock att våren gör sig påmind och jag har märkt att jag själv blir ganska påverkat av vädret. Solen höjer humöret, medan sämre väder gör att jag ibland känner mig lite låg. Det är även en hel del funderingar inför framtiden, då månaderna går fort nu. Jag försöker dock verkligen njuta av den tid jag har nu. Uppskatta att jag varje morgon kan ta en promenad i skogen med Meja, att jag får se och uppleva varje steg hon tar framåt, att vi har friheten att skapa varje dag så som den passar oss. Det är en speciell tid att ta vara på och njuta av. Men vissa dagar är kropp och knopp trötta, trots att Meja nu sover så mycket bättre.

Träningsveckan har varit okej. Jag har kommit igång med löpningen och insåg nu att det bara är 2 månader kvar till Å-varvet, som jag tänkt springa. Jag blev inspirerad när jag såg på programmet "Svett och Etikett" att springa på min rekordtid, helst under 50 min... Men jag vet inte om tiden är nog att komma dit. Jag har inte riktigt fått till löpningen än, men nu ska jag försöka komma ut 4 gånger/vecka vilket inte är en omöjlighet. Det gäller dock att planera och prioritera. Får jag till det kan det vara möjligt eftersom jag känner mig väldigt fysisk stark i träningen. Konditionen har jag dock inte utmanat lika mycket. Om jag får till det kommer målet vara under 50 min, annars blir det att bräcka min rekordtid på Å-loppet som är 52.26 (typ).  Sedan några månader har jag bestämt att skjuta fram maratonplanerna till en tid då det passar bättre. 

En löptur och nya träningskläder kan vända vilken skitdag som helst
Den sockerfria månaden går utan problem. Jag kommer snabbt in i det då jag kört det många gånger. Saknaden efter socker har nästintill varit noll. Jag fick även en bokleverans i veckan, för att få lite matinspiration. Och jag är väldigt nöjd över det jag beställt. I Muskelmatboken finns hur mycket recept som helst, och i Annicka Sjöös bok kunde jag också hitta inspiration till nya maträtter. Charmen med tarmen får mig att tänka efter vad jag just stoppar i tarmen... Hjälper till med viljan att hålla sig sockerfri.  
Bokleverans under veckan för matispiration

I fredags fick vi oväntat besök av en fin vän och Meja fick finaste mössan gjord av henne
Mellan varven känner jag mig lite ensam när jag är hemma mammaledig. Därför blev jag extra glad när jag fick oväntat besöka av en vän som det var länge sedan jag träffade. Självklart har jag ju alltid Meja med mig som ger mig så mycket glädje, men vuxenkontakt blir något annat. Jag ser till att boka dejter med andra mammor och vänner, försöker ta oss ut på saker och ting, men kanske har det blivit lite för lite av den varan. Jag vet inte om det har att göra med att jag nu bor i Skogstorp och att jag inte har tillgång till bil. Många saker blir nu ett större projekt och det är svårare att vara spontan. Dessutom har Meja rutiner som nu styr dagarna en del, även om vi är flexibla när det inte blir som det brukar. Meja sover och äter helst aldrig om hon får välja tror jag...

Äntligen kom mattan på plats i trappan
Renoveringen har gått framåt här hemma och det är inte mycket kvar på huvudplanet, vilket känns så skönt. Vi är så nöjda med resultaten och mattan i trappan blev toppen. Nästa projekt är en altan, vilket jag verkligen saknat dessa fina dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar