onsdag 29 april 2015

Kreativitet - Hur kreativ är du?




Underbar Påskpresent från min käre far. Ett målarblock med mycket detaljer. Mindfulness på hög nivå i en aktiv situation. Det gillar jag.

Den senaste tiden har ordet kreativitet kommit in i mitt liv på många sätt, bland annat genom min syster och det är ett ord värt att lyfta. Som småbarnsmamma är det inte alltid enkelt att få till tid för egen kreativitet, men samtidigt behöver man i och för sig alltid vara kreativ som mamma förstås... Jag har nu blivit påmind om hur viktigt det är med kreativitet. Varför?

När vi är kreativa hamnar vi gärna i flow, då tid och rum försvinner. Ibland kan det kännas jobbigt att vara mitt i den kreativa processen, men när resultatet kommer ger det en riktig energiboost. Vi skapar alltså energi genom att vara kreativa. I min lärarutbildning har det ständigt talats om vikten att låta eleverna vara kreativa, för att utmanas och utvecklas. Men det är såklart lika viktiga för oss vuxna. 



Inför Mejas dop har jag fått använda min kreativa sida till fullo. Tillsammans med min syster har den kreativa sidan fått spira till fullo. Det har varit bakning, dekoration, organisation mm. Alla kan vi vara kreativa på vårt eget sätt. Det är det som är så bra. Den kreativa sidan finns inom oss alla. Det gäller bara att hitta det som vi går igång på och ibland pröva våra vingar för nya möjligheter.


Juh mer desto bättre.... 

Sockerfritt, hembakat, cupcakes - made by; en smak av Petra


Presentbord och finaste girlangen 
Min mamma är kreativ och gör fina hästar och hästtavlor efter önskemål

Jag uppmanar dig att hitta dina sätt att vara kreativ på. Att väcka barnasinnet till liv kan vara ett sätt. Vi blir lyckligare när vi får vara kreativa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar