måndag 12 augusti 2013

Är sommarlovet för långt...

Vilken fantastisk sommar vi har haft, i alla fall om vi ser till vädret. Solenergin är en viktig källa för vår kropp att få ta del av och den energin har det funnits gott om i år. Just sommartid är extra viktig för oss som bor i Sverige att få sol, då vi inte alltid har så gott om den, andra delen av året. Men trots en skön sommar brukar jag ändå känna en lättnad varje år, när sommaren närmar sig sitt slut. Jag gillar att komma tillbaka till vardagsrutinerna och jag gillar även att arbeta. Att arbeta kan ibland kännas som ett ont måste. Men när jag får vara ledig en längre tid, så hinner jag i alla fall sakna att arbeta och värdesätta det jag gör ordentligt. Tid för reflektion är viktigt och det sätter saker och ting i nya perspektiv.

Idag var det första dagen på jobbet efter 8 veckors semester. Att få komma igång igen efter semestern är alltid lika skönt. I år hade jag även fått ett litet uppdrag av min chef. Det var att hålla lite gemenskapsövningar för personalen, dels på Fröslundaskolan, men även på Mesta skola. Det var skoj. Första uppgiften gick ut på att beskriva olika former de hade på varsin lapp. De skulle söka efter en kompis, som hade en likadan lapp, genom att noggrant beskriva form, färg och läge. I dessa par skulle de sedan träna på att lyssna, genom att den ena kompisen fick berätta om sin sommarupplevelse medan den andra bara tyst lyssnade. Den andra kompisen fick återberätta vad den hört, för en större grupp. Slutligen fick de prova några zoneövningar/energiövningar och göra en stående meditation. Det är alltid lika kul att få dela med sig av sina erfarenheter och sprida hälsosamma budskap :)

Efter en ganska lång första dag känner jag mig trött, men förväntansfull för vad som komma skall. Jag frågar mig varje år om sommarlovet kanske är lite för långt för mig? Samtidigt vet jag att jag snart kommer börja längta till nästa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar