fredag 9 augusti 2013

Jobbet som PT

Mitt fina PT hjärta som jag hittade
ute under PT-utbildningen :)
Påminner mig om 2 intensiva, härliga veckor..
Det är snart 2 månader sedan jag blev klar personlig tränare. Under sommaren har jag haft förmånen att arbeta med flera kunder. Jag har verkligen älskat att göra det och tycker det är superkul. Att få träffa människor och hjälpa dem med träning och kost är något som är ett stort intresse för mig. Men det är inte alltid enkelt, ibland är det frustrerande och tufft. Som PT vill jag så mycket för mina kunder, vilket är positivt. Det är dock inte alltid ett enkelt arbete. Alla människor och kroppar är olika och det verkar finnas många rätt och fel, som ofta går emot varandra. Därför känns det ibland svårt att orientera sig i en djungeln av hälsa. Men det är också det som gör jobbet så spännande och som någon sa på PT-utbildningen. Ju mer man lär sig, desto mer känns det som att man inte kan... Att följa sitt hjärta, beprövade erfarenhet, läsa på och vara lyhörd och uppmärksam är dock det jag själv tror är nyckeln till framgång. Och det är förstås inte så svårt när man har träning och hälsa som sitt största intresse.

I torsdags träffade jag Ida, en kollega till mig, på Forever Träning och Hälsa, som anlitat mig som PT. Ida är en träningstjej, som under en tid prioriterat bort sig själv och inte tagit hand om sin kropp på bästa sätt. Det senaste året har hon tagit tag i den biten, men hon har fastnat i invanda mönster kring kost och träning och har svårt att komma vidare på egen hand. Därför har hon bett mig om hjälp, med att bryta mönster. 

Eftersom Ida är en van träningstjej kan vi köra igång ganska tufft direkt. Ida har som mål att gå ner i vikt, få en mer "fit" kropp och kunna springa milen under 50 min. Idas träningsplanering sträcker sig från augusti till juni nästa år, där målet är Å-varvet. Den första perioden kommer Ida att köra tuff styrketräning och lite löpning. Detta för att framförallt öka muskelmassan i de stora muskelgrupperna för att få en högre fettförbränning. Sedan kommer löpningen ta över mer i period 2. Att periodisera träningen är viktiga för att få bättre resultat och för att inte fastna i invanda mönster. Kroppen vänjer sig vid det den tränar. Därför är det viktigt att överraska kroppen emellanåt, så att den blir utmanad. 

Jag har fått tillåtelse att skriva om Ida här, så ni kommer att ha möjlighet att följa henne också. Inte lika ofta som Falak förstås, men lite nu och då i alla fall. I torsdags när vi sågs vägde och mättes Ida. Jag har även sagt åt Ida att ta ett foto på sig själv. På lördag ska vi ses och göra löp- och styrketester tillsammans. Tester är toppen att använda för att kunna mäta framsteg. Ida slet riktigt hårt under vårt första träningspass och jag kan inte annat än älska att motivera andra att träna och ta hand om kroppen på bästa sätt  :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar