lördag 28 juni 2014

Asian Spa - Varberg

I nästan 10 år har jag velat åka till Asian Spa i Varberg. Jag Hade en kollega som pratade om det för många år sedan och som verkligen just uppskattade lugnet där. Hon jämförde det faktiskt med Yasuragin i Stockholm och tyckte det var bättre här i Varberg för att de verkligen poängterade lugnet när man kom dit. Vi går lugnt, pratar tyst och varvar ner blev även vi uppmanade till när vi kom. Och jag kan säga att Spat uppfyllde mina förväntningar och mer därtill. 

Först var jag med på ett pass som hette Sukha. Sukha betyder happiness, ease och sweet och används för att beskriva ett meditativt tillstånd. Halvtimmen gick väldigt fort och det var skönt att komma ner i varv direkt. Instruktören var dock sådär då han läste innantill och kändes ny. Men han växer nog in i rollen framöver. 


Efter passet var det bastu i Bastuoasen och kallbad i tunnan på bilden. Det fanns flera olika bastun i detta första rum, en ångbast med doft av eucalyptus, saltrum och 2 olika tempererade bastun. 


Sedan gick vi och badade i en 40 gradig japanska källorna med utsikt över Varberg och Varbergs fästning. GlasFönstrena var öppna så det hela tiden kom in frisk luft. Riktigt härligt och rogivande. 


Efter det var det dags för Vitality pool där du kan få en helkroppsmassage på de olika stationerna i den 30 grader varma poolen. Även här är utsikten fantastisk. 

Vi fortsatte med fotbad. Sedan torkade jag mig och provade de olika vilorummen. Först var det ljusterapi, ett rum som jag tror är riktigt välgörande på höst/vinter. Det var ett rum som var väldigt ljust och vitt. Till det kunde kunde man sätta på sig hörlurar för lugn musik eller vägledd avslappning/meditation. Från ljusrummet gick jag vidare till mörkerrummet, där jag låg och myste i en vattensäng med skön avslappnande musik i mina öron. 


Jag avslutade spaeftermiddagen med den ayurovediska kroppsbehandlingen Abhyanga, en halvkroppsmassage med olja 25 minuter. Det enda som fanns när jag bokade. Men jag kan säga att 25 minuter räckte alldeles utmärkt. För som höggravid i v.36 blev jag väldigt varm och lite illamående mot slutet. Annars var det en skön behandling. 

Spa dagen avslutades med 3 rätters middag i den fina restaurangen med toppenservice. Hela hotellet utstrålar lyx och jag kommer garanterat se till att göra ett återbesök här någon gång. Men då vill jag ha mer tid för att kunna njuta och ta ännu mer vara på allt som erbjuds. Tror verkligen att det här är en bra plats för rekreation och ett bra sätt att stanna upp och komma ner i varv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar