söndag 10 augusti 2014

Träningssugen

Efter en vecka som mamma, gick jag igenom mina gamla foton i mobilen. Jag hittade då några kort från förra året i maj, från när jag gick min utbildning till Functional Moves instruktör. Såg en riktigt härlig bild där jag var ordentligt svettig. Saknar den känslan och det fick mig att bli sugen på att köra ett pass. Så i lördags blev det ett lättare styrkepass med egen kroppsvikt och gummiband. Det kändes så skönt. Och armhävningar kändes extra lätta utan magen :) 


Jag känner mig så peppad på att komma igång igen, både med egen träning och instruerandet. Men ska börja väcka kroppen först med lite lättare styrka och yoga hemma. Så hoppas jag vara tillbaka på gymmet så snart jag kroppen känns redo. FOREVER Är juh trots allt lite som mitt andra hem :)

Forskningsmässigt verkar det inte finnas lika mycket riktlinjer efter graviditeten som under. De mesta rekommendationer bygger på erfarenheter och är inte evidensbaserad. Utifrån den litteratur jag tagit del av menar man att den som tränat under hela graviditeten kan komma igång med träningen igen redan efter någon vecka. Vidare sägs det att Det tar ungefär 4-6 veckor efter en normal förlossning för de flesta förändringar som skett under graviditeten att gå tillbaka. Mycket handlar dock om att prova och känna efter. Men lättare träningsprogram så som promenader, bäckenbottenträning, stretching, lyft- och muskelträning kan påbörjas utan risk. Allting bör dock ske med en successiv ökning. Fysisk aktivitet sägs ha många positiva effekter efter en förlossningen. 

Som PT har jag dock riktlinjen att rekommendera andra att komma igång igen med mer planerade motionspassen när man varit på efterkontrollen. Den är mellan 6-10 veckor efter förlossning. Det är också den tid det ungefär tar för livmodern att dra ihop sig. Innan dess ska och kan man träna bäckenbottens muskler, promenader, enkla övningar för att hitta magens muskler och eventuellt stabilitetsträna råder vi. 

Med andra ord är Det alltså väldigt viktigt att känna in kroppen hela tiden, speciellt för mig som väljer att komma igång ganska tidigt, med lättare träning. Min filosofi är dock att det är mycket farligare att vara allt för stillasittande och inte träna än vad det är att aktivera sin kropp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar