söndag 17 augusti 2014

Träningstokig och mamma - v.2

Då har det gått strax över 2 veckor sedan Meja kom in i mitt och Jonas liv. Andra veckan som mamma kom också träningssuget till mig, efter att jag gått igenom gamla bilder från Functional Moves utbildningen. Promenaderna har jag varit i full gång med sedan vi kom hem från BB, men träningen tog jag tag i denna vecka.

Promenaderna känns väldigt viktiga för mig och det är så skönt att just bara få komma ut ifrån lägenheten en stund. Det har blivit många timmar i soffan, vilket jag inte är van vid och det känns inte riktigt hälsosamt för kroppen. Självklart ser jag vikten av mycket vila, då amningen tar en hel del energi och sömnen inte alls är den bästa. Men jag ser också verkligen fram emot just den stunden på dagen, när vi kan ta vår promenad och få frisk luft och motion.


Vagnen är jag mycket nöjd med och handtaget som var det jag fastnade för är kanon. Jag kan variera handpositionen på 3 olika sätt, vilket är skönt när man är ute på långpromenad. Meja verkar också trivas i den.



Jag har försökt att röra mig på något sätt varje dag, mellan 40-60 minuter. Under veckan som gått har jag även kört ett kort styrkepass hemma och 2 Bodybalancepass. Det har varit riktigt skönt, speciellt att få sträcka ut ordentligt med Bodybalance. Kroppen känns rätt stark måste jag säga, smidigheten får jag dock jobba på lite. Det märks att jag inte körde så mycket stretch i slutet av graviditeten. Men jag tar det försiktigt även med det nu, eftersom jag troligtvis fortfarande har mer av hormonet relaxin i kroppen, vilket gör att jag kan töja mer än vad kroppen egentligen är redo för. Men jag är så glad att kroppen svarade så bra på Bodybalancepasset. Det är precis vad min kropp och knopp behöver just nu, speciellt den avslutande meditationen.


Sömnen är det som är den största utmaningen just nu. Från att ha sovit 8-9 timmar i sträck varje natt, får jag nu ihop ca.6 med 2-3 avbrott. För mig är detta en stor omställning, vilket ibland tär lite på krafterna. Jag försöker dock få till en vila på eftermiddagarna och ska börja lägga in lite meditationsstunder, eftersom det sägs kunna kompensera en del av sömnbehovet. 

Kosten har varit sisådär de här 2 veckorna. Jag har varit väldigt sötsugen så det har slunkit ner en del godis och bullar. Känner att det är lätt att snabbt få tillbaka ett ganska kraftigt sockersug när man väl börjar äta lite extra av det goda. Jag har nu gått ner mer än vad jag gått upp under graviditeten, men känner mig egentligen inte någon extra hunger. Tror ändå att min snabba viktnedgång kan ha lett till mitt ökade sockersug. Får dock dåligt samvete när jag äter lite onyttigt, samtidigt som jag ammar Meja, så imorgon får det bli en nystart med allt. Nästa vecka börjar allvaret. Jonas börjar jobba igen och Meja och jag ska skaffa våra egna rutiner. Det känns i och för sig väldigt skönt, men också lite läskigt att klara sig helt på egen hand. 

Jag som älskar rutiner tänker försöka få in dem så gott det går, i den nya vardagen. Min vision om dagliga rutiner för nästa vecka:
1. Bäckenbottenträning varje dag, på morgonen så att det blir av...
2. 40-60 min fysisk aktivitet varje dag, promenad eller någon form av träning. 
3. 20 min meditation för att lindra sömnbristen.
4. Mindre socker, bättre kost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar