söndag 10 november 2013

Allt för hälsan - del 2

När jag är på Allt för Hälsanmässan känner jag mig hemma. Mycket av det som föreläsarna pratar om känner jag till och har hört om förut. Det känns alltid skönt att få bekräftat att man är på rätt spår. Allt inspirerar mig till att sprida budskap kring hälsa och välmående vidare. Här kommer fortsättningen av min dag på Allt För Hälsanmässan.

World of Shape (Jarkko Kortelainen)
Den här föreläsningen var jag mest nyfiken på för att höra om upplägget på träningsprogrammet och succen World of Shape.World of Shape använder sig av FUSTRA-metoden som är programmet för dig som vill komma i form på endast 30 dagar. FUSTRA–metoden grundades 2005 av Jarkko Kortelainen. FUSTRA blev årets hälsoprodukt i Finland 2013. Jarkko har 10.000 timmars erfarenhet av PT-träning. Du tränar 1 timma per dag (styrketräning, rörlighetsträning och kondition) varje dag i 30 dagar där du följer ett noga sammansatt kost- och träningsprogram som är anpassat för dig. Alla övningar kan du göra hemma eller på gymmet. Det enda du behöver är ett par hantlar och en pinne/kvastskaft. Under din träningsperiod får du också praktiska kost- och träningstips. Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men det skulle vara spännande att prova...
Platt rygg var målet
Under föreläsningen pratade han om vikten av hållning och hur vi vid dålig hållning inte får blodcirkulation och därmed ont, framförallt i nacke och axlar. Han tog också upp dilemmat kring att barn till och med börjar få dessa åkommer med nack och ryggont, för att de sitter för mycket och framförallt vi datorn/ läsplatta. Han menade att vardagsproblemen blir 5-10 ggr värre när vi sedan börjar träna. Så det är viktigt att tänka på hållningen dagligen. Jag vet själv med mig att jag har en del att jobba på där...Vi fick även göra 2 tester, vilket alltid är skoj. Ett där vi fick sträcka ut armarna åt sidan, för att se om vi hade framåtroterande axlar eller ej. Det andra ser du på bilden bredvid och där skulle man böja sig framåt med en rak rygg. Jag blev godkänd på båda, vilket också var skönt :) Han pratade dock lite om medvetenheten. Det är så lätt att tro att man gör rätt och känna det, när det i själva verket är totalt fel. Att filma och ta kort är bra redskap att använda sig utav, speciellt som PT.

Jag var väldigt nöjd över föreläsningen och den resultetrade i en idée att dra igång en hälsomånad på jobbet, där man ska försöka röra sig aktivt en halvtimme varje dag. Får se om jag drar igång det projektet eller ej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar