fredag 1 november 2013

Sockerfri månad avslutad!

Då var den sockerfria månaden avslutad. Hoppas det har gått bra för er alla därute som hängde på och att ni har fått nya insikter om er själva och om ert sockerintag. Hur har det då gått för mig?

Månaden har gått bra. De 2 första veckorna var de som var lättast för min del. Då var motivationen hög. Därefter har suget smugit sig på och jag har börjat att längta efter fika och godisskålen på fredagar. Men jag har hållt i. Jag har inte varit lika strikt med sockret i maten denna gång, om jag jämför med sockerfria april. Men i regel äter jag mat som inte innehåller tillsatt socker. Men vad jag också vet är att det ofta smyger sig på en, speciellt när man äter ute och inte har full koll på vad som stoppas i maten...

Så, 1:a november idag och godisskålen är inhandlad. Som jag har längtat. Det är bara ett litet problem. Idag är jag inte alls sugen längre. Det är spännande det där med förbud... De kan ibland ställa till det och faktist göra att man vill ha det man inte får än mer... Samtidigt kan det vara svårt att miska sockerkonsumtionen och då kan det vara lättare att avstå helt under en period, för att sedan kunna minska sitt intag. Summa summarum leder ändå det sockerfria till att min sockerkonsumtion minskar. För när jag väl börjar äta godsakerna igen, så smakar de inte längre lika gott....

Men nu får i alla fall den sockerfria perioden vila en stund. Nästa gång blir efter nyår någon gång, då det blir 21 dagars detox igen. Till dess ska vi här hemma försöka köra "6:1". Det innebär att vi ska äta strikt söndag till fredaglunch och på helgen unna oss lite mer av det "onyttiga". En variant jag använt mig av förut och tycker fungerar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar