lördag 2 november 2013

En tuff höst - skapa motivation

Vanligen brukar jag älska hösten, må bra och känna mig på topp. Jag gillar den friska luften, de tända ljusen och alla de färgglada löven. Men de senaste 2 höstarna har varit tuffa av många olika anledningar. Det här hösten har jag känt mig tröttare än vanligt och träningen har inte riktigt flytit på som jag önskat. Kroppen har känt sig tröttare än vanligt, vilket gjort att jag varit mer försiktig med träningen också. Höstlovet känns som ett viktigt brake just nu och efter några dagar från jobbet känner jag att jag sakta men säkert kan landa i mig själv och ladda upp mina batterier. Men ingenting sker av sig själv, utan ansträngning. För mig handlar det alltid om att hitta olika sätt att skapa energi och motivation.

D-vitamin, probiotika, Omega 3 och Mivi Total
För att peppa upp mig själv nu har jag inhandlat lite vitaminer, som förhoppningsvis ska hjälpa mig att bli piggare och få kroppen att orkar mer. Jag fick lite inspiration av ett blogginlägg under veckan från en kille som jag gick grundutbildningen med när jag utbildade mig till PT. Han har en hemsida som nu är nominerad till Årets Guldhjärta på Fitnessfestivalen. Den är väldigt bra och mycket informativ, väl värd en röst också. Jag kan rekomendera dessa sidor från hans hemsida för att få bra tips om vitaminer och kosttillskott http://www.nicklagard.se/baspaket.html för dig som inte vill tänka och för dig som tränar http://www.nicklagard.se/For-dig-som-tranar.html. Själv har jag inhandlat D-vitamin, som kan vara svår att få tillgodosedd under vinterhalvåret, probiotika för att magen ska må bra, Omega 3 som har flera goda hälsoeffekter och Mivi total för extra vitaminer och mineraler. Även rosenrot kan vara bra att äta om man man känner sig lite nedstämd.

Utöver vitaminer ska jag göra en ordentlig träningsplanering till mig själv så att det jag gör blir mer specificerat. Jag jobbar med att göra det till andra som PT, men är inte alltid lika enkelt att implementera det på sig själv. Alla behöver vi i och för sig en PT för att bäst nå våra mål och få resultat. Mitt mål nu är att få in mer yoga och styrketräning i mitt träningsschema, för att få kroppen starkare. Maratonplanerna får ligga lite på is så länge... Jag kom lite ur fas när jag drabbades av min överansträngning i vaden i somras. Men det finns forfarande en vision om att göra det. Men just nu vill jag prioritera annorlunda.

När jag är i svackor brukar jag alltid försöka skapa min motivation igen, genom att förändra saker. Det som peppar upp mig är nya mål och utmaningar och inspiration från andra. Det är inte alltid jag når mina mål som jag sätter upp, men ofta är det egentligen resan dit, vägen i sig, som är den viktiga för mig. Det är under den jag lär mig om mig själv, vad jag trivs med och vad jag mår bra utav. För mig är det precis vad hälsa är. Jag vill alltid vara på väg någonstans, men  jag vill förstås må bra under tiden. Det ger mig min motivation till att hålla mig hälsosam och frisk. För mig är det att leva, när jag är full av liv. Det gör att jag trivs med nuet, även då jag är på väg.... God hälsa för mig är inget mål i sig. Det är en ständig resa som aldrig tar slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar