söndag 10 november 2013

Allt för hälsan - del 3

Den fjärde föreläsningen jag gick på var:

Bli din egen hälsoinspiratör (Camilla Rova)
I informationen om föreläsningen stod det att man skulle få många verktyg till att bli en hälsoinspiratör både till sig själv och andra. Jag var dock inte jätteimponerad av föreläsningen, men som alltid fick jag med mig vissa nycklar som kan vara bra att använda mig utav. Camillas föreläsning handlade mycket om mål. Hon menar att vi ofta vet vad vi vill, men har svårt att nå dit. Hon pratade om att göra handlingsplaner för sitt liv utifrån livshjulet, för att tydligt se vart vi vill. Även bokslut skulle finnas med. Sedan menade hon att vi skulle ha positiva, glödande målbilder och vara i vårt mål så att hjärnan luras och tror att vi redan är där. Målen ska vara specifika, mätbara, attraktiva, realistiska, tidsbestämda, ansvarsbestämda.

Viljan är i sin tur det viktigaste för att en förändring ska ske. Hon pratade om Willpower och om att 40% av vår positivitet går att påverka. 50% är medfött och 10% beror på omständigheter. Så det finns en hel del att göra kring positivt förhållningssätt. Hon pratade om hur vi kunde träna hjärnan att välja nya vägar genom att exempelvis ta på oss skorna i motsatt ordning, börja borsta tänderna på "fel" sida. Vidare menade hon att förlåtande människor lyckas bäst. Även Camilla tog upp andetaget som ett kraftfullt verktyg för att stänga av en stressreaktion och få tillbaka tanken. Som sagt, lite spretig föreläsning, med vissa bra saker att ta med sig i alla fall :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar