lördag 9 november 2013

Celsius - Varning!!!

För ett år sedan när jag var på Allt För Hälsanmässan kom jag för första gången i kontakt med energiodrycket Celsius. Då jag också senare samma dag var på en föreläsning med Fredrik Paulún varnade han för denna dryck, när han fick veta att den innehåller sukralos. Även i år kom denna dryck upp på debatten under hans föreläsning, då de har en stor och välbesökt monter på Allt För Hälsanmässan och säljer en hel del av denna dryck. Det som jag själv tycker är mest tragiskt är att målgruppen för dessa, grundad på egen observation, är personer under 25 år. Bland unga idag är energidrycker någonting de växer upp med och många blir beroende av dem redan i tonåren. För få ifrågasätter innehållet.

Vad är det då som är farligt med Celsius?
Jag kommer nu refererar till min källa Fredrik Paulún, som har lång erfarenhet av kost och näringslära.
- Jo, det sötningsmedel som finns i Celsius är sukralos, ett sötningsmedel som tidigare användes av bland annat coca cola. Detta tog man dock bort för några år sedan eftersom det ansågs skadligt och orsakade hälsoproblem. Sukralos är 600 gånger sötare än vanligt socker och klorerat. Det innebär att det är jättesvårt för kroppen att bryta ner. Du tar bara upp ca. 1 % av det och vad som händer med resten i kroppen är blott en gåta. Fredrik menar att det är det sista han skulle stoppa i sina produkter och menar att aspartam är ett mycket bättre alternativ. Där råder det dock delade meningar... Men det är som sagt inte helt lätt att hitta rätt i hälsodjungeln. Jag skulle dock inte rekommendera Celsius till någon. Se istället till att få i dig ordentlig mat eller mellanmål innan dina träningspass, så kommer du ha den energi som behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar