söndag 13 juli 2014

Falaks egna ord om hennes resa


Jag, Falak Qazi Wenngren officiell hatare av träning och nyttigheter. Grönsaker fick mig att må illa och jag tryckte i mig onyttigheter av rena principiella skäl. ”Man ska få leva som man vill”, var mitt galna motto. 33 år gammal och hade levt så ett helt liv varför förändra? Dessutom hade jag precis förlorat ett barn i vecka 17, fött fram det livlöst och det var så synd om mig. Min ohälsosamma livsstil nådde högre höjder under de 6 veckorna som jag var sjukskriven, deprimerad och som en stor säck potatis. Jag var vaken om nätterna och sov på dagarna när barnen var i skolan/på förskolan. Under de vakna nätterna åt, åt och åt jag. Chips, mackor, kakor, you name it. Jag började känna en avsky för mig själv.

Jag har haft en tuff barndom, det har ni nog redan läst om här på Emmas blogg, så jag behöver inte gå in på det. Jag har ett konstigt förhållande till det här med att äta. Jag har under min svåra uppväxt och mitt vuxna tuffa liv haft enorma ätstörningar. Antingen har jag ätit för mycket eller för lite. Efter att min första son kom till världen gick jag ner 25 kg, utan att träna och utan att äta alls. Jag bojkottade mat. Svält var min bästa vän. Det resulterade förstås i noll energi och en bitter, sur och deprimerad Falak. När andra graviditeten var ett faktum, åt jag mig upp, 30 kg plus. Ja, ni förstår hur jag har förhållit mig till mat, träning och annat.

För exakt ett år sedan, mitt i ännu en stor livskris och depression, hörde min kära kollega Emma Jerngren av sig till mig. Vi hade jobbat ihop under ett år och Emma såg hur jag mådde. Vi hade ofta pratat om det här med träning och hälsa i personalrummet. Min inställning till det hela gick ingen obemärkt.

Emma var klar personlig tränare och behövde en testkund. Med min sura inställning hade jag aldrig betalat för tjänsten (annan åsikt idag). Det ironiska i det hela är ändå att jag under den perioden i mitt liv börjat fundera på en livsförändring. När jag en dag ramlade ihop på golvet bredvid mina barn under ett försök till lek med dem, bröt jag ihop och grät. Min rörlighet var lika med noll. Efter tre graviditeter hade jag en ond höft som ingen läkare kunde råda bot på. Jag hasade mig fram, sov dåligt om nätterna, blev andfådd i vår lilla trapp….och mycket mycket mer!

Men så kom förändringen, jag ställde upp på ett år av hälsa och förändring. Helt ärligt, jag trodde på Emma, visste att hon är en duktig tjej och PT, men jag trodde inte på mig själv. Var helt säker på att det skulle gå åt helvete. Jag skulle hoppa av. Inte klara av det.

Men de som känner mig väl vet också att jag är envis som sjutton. Så jag gav mig inte, hoppade inte av! Svackor, javisst! Hade en riktig rejäl sådan i vintras. Emma fick dra mig i håret, nästan bli arg på mig för att få tillbaka mig på rätt track. Kärleken och respekten till Emma var det som spelade roll just då, var inne i en depression och orkade inte bry mig om mig själv.

Idag när vi avslutat och jag ser bilderna, rinner tårarna ur varenda tårkanal. Är det här jag? Har jag lyckats med det här? Mycket är tack vare Emma, att rätt person tog tag i mig, men utan min vilja hade vi inte kommit någonstans. Sätter jag mig på tvären då vet i … om någon kan få mig på andra tankar. Fråga min kära make vet jag J

Vad har då förändrats:
1. Min hållning, jag kan gå, sitta och stå rakt. Är inte en säck Falak längre. Är människa nu J
22. Jag har lagt om kosten helt, blir mätt men inte så där äckligt mätt så man mår illa.
33.  Fått bättre hy! Först trodde jag att det bara var något jag trodde, men nu i morse zoomade jag in bilderna Emma lagt in, ja men titta det stämmer!
44. Mer energi! Nästan i överflöd men bättre det än som förut när jag sov mig igenom helgerna
och loven!
55. Jag är inte beroende av andra när det gäller träningen, jag går ner och tränar alldeles själv. Jag känner mig inte som en alien på gymmet utan bekväm!
66.  Är inte rädd för att ta i! Vågar utmana min kropp på ett annat sätt.
77.  Min onda höft är som bortblåst!! Jag har sedan jag fick första barnet inte kunnat gå, har haltat mig fram. Under alla tre graviditeter har jag gått med kryckor, barn nummer tre ledde till och med till rollator! Nu kan jag gå så fort jag vill!
88.  En bättre mor och fru. Orkar leka med barnen, blir inte lika sur längre, depressionerna är betydligt färre!
99. Vågade förr inte gå på en långpromenad, var rädd för att inte orka tillbaka. Nu svischar jag fram och tillbaka och jag älskar det!

Nu har jag skrivit så oerhört mycket, skulle kunna skriva flera sidor till. Vill bara säg att jag inte vill tillbaka till det liv jag en gång levde. Mitt ohälsosamma liv, det bara drog ner mig långt, långt ner. Jag har gjort en ett år lång resa, har mycket framför mig. Att hålla det liv jag i dag lever men också hitta nya utmaningar. När jag känner mig redo tänker jag lägga in en stöt och gå ner 5 kg till. Sen är jag nöjd.

I dag tränar jag flera gånger i veckan, tränar jag inte på några dagar så kryper det i kroppen. Jag äter hälsosamt, men jag unnar mig också. Utmaningen i höst blir att få till träningen i vardagen. Jag kommer att vistas i Umeå en del eftersom jag ska gå en utbildning. Det som är bra är att mitt gym Forever Hälsa och Träning ger mig möjligheten att träna på ett av Sveriges häftigaste gym som ligger nära universitetet! Det tänker jag verkligen göra!

Långt inlägg men det kommer från hjärtat!
Nu tackar jag för mig i det här sammanhanget, men följ mig gärna i min resa som föreläsare på setillmig.se

Hopp hopp!

/Falak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar