onsdag 30 juli 2014

Klara värmen på bästa sätt - äta, dricka, sova, rörelse!

Vilken värme vi haft de senaste veckorna. Jag brukar klara värmen bra och har även gjort det som höggravid. För mig är det dock viktigt att hålla ganska bra på rutinerna, även när det är varmt. Alla vet att det är viktigt att dricka mycket när det är varmt. Men det som också är viktigt är att få i sig vätska i olika former. Annars blir det lätt att vattnet bara rinner rakt igenom. Själv dricker jag oftast inte läsk längre, eftersom jag vill att det mesta jag tar in ska vara så naturligt som möjligt. Men ett glas färskpressad juice eller en hemmagjord saft tycker jag kan vara gott ibland. Finns dock mycket saft i butikerna som smakar mer kemiskt än god, gammal hedlig saft. Jag hittade dock en favorit från Herrljunga, på Ica Ekängen. Fläderblom är inte alls så söt heller, utan känns riktigt fräsch. Mineralvatten kan också vara bra att komplettera med, för er som gillar det. Vatten ska dock vara den överlägset största källan, glöm inte det.


Bästa saften, utan konserveringsmedel, köpt på Ica Ekängen

Det som är nog så viktigt är att äta, vilket många inte tänker på. Aptiten är ofta inte lika bra när det är varmt ute, men jag försöker ändå hålla mina mål mat som jag brukar. Självklart blir det lite lättare mål, sallader och gärna kall mat. Jag tror dock att ett stort misstag många gör är att äta för lite. Det som då händer är att energin blir lidande och att man mår inte speciellt bra. Kanske blir det lite extra sötsaker också, som förvärrar detta. Därför är mitt viktigaste råd när det är varmt ute, ÄT MAT!!!

Grekiskinspirerat med hemmagjord rödbetsröra

Att röra på sig kan kännas jobbigt i värmen, men är också viktigt för att hålla sig pigg. Det finns många olika sätt att röra på sig under sommaren, utnyttja det. Promenera, cykla, simma, paddla, spring, spela golf mm. Sedan kan du förstås träna på gymmet också, där det kan vara lite svalare, om det finns AC. Många gym har också utepass. Kom ihåg, blir du en solstolspotatis kommer du bara att bli tröttare... Glöm inte bort att du själv faktiskt kan skapa din egna energi.

Högst upp i Vilstabacken (kan inte skryta med att jag är en toppfotograf...) Ska tydligen vara ett knep till att få ut den lille. Kändes dock oroväckande lätt i v.41... Verkar inte heller ge något snabbt resultat, då det va 2 dagar sedan... 

Sist men inte minst, SOV! Detta tycker jag är den största utmaningen och det som faktiskt är svårast att påverka. Ett svalt och mörkt rum brukar vara något som de flesta sover bäst i, men kan vara en utmaning att få till. Mörkläggningsgardiner finns att köpa på IKEA. Det kan hjälpa en del. Håll gärna persienner/rullgardiner nere under dagen så att inte solens värme når in. Kanske är inte heller sovrummet det svalaste rummet. Våga byta sovmiljö om det behövs. Det kan också hjälpa att gå och lägga sig lite senare, då temperaturen sjunkit. 

Jag har själv haft några nätter med väldigt lite sömn och det är som tortyr. Man blir knäpp. Sömnen är superviktig. Faller den, faller nästan allt. Så ge inte upp i värmen, hitta lösningar, för värmen verkar hålla i sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar