söndag 13 juli 2014

Gravid och träningstokig - v.38

Vilken vecka. Vecka 38 har varit en positiv sådan. Trots värmen har jag nu mått bättre. Illamåendet har släppt och halsbrännan har minskat. Jag försöker numera att äta ännu mer strikt var tredje timme, vilket jag tror gett resultat. Dessutom ser jag till att äta något precis innan jag går och lägger mig, för att inte vakna jättehungrig. Jag tror det kan ha varit en bidragande orsak till illamåendet.

Energimässigt är det bra och emellanåt känns det som om jag har en massa överskottsenergi. När värmen varit här har jag dock haft problem med att sova bra, vilket har varit jobbigt. Njuter nu när det varit lite svalare kvällar och nätter. Provade dock att vistas på stranden för första gången under min graviditet och det gick över förväntan. Kändes som det brukar, men orutinerat nog lyckades jag bränna mig... Är väldigt tacksam att jag mår som vanligt och kan göra som jag brukar.

När jag blev gravid trodde jag att jag skulle behöva anpassa min träning mycket, eftersom kroppen förändras. Men så mycket har jag inte behövt förändra och mycket har gått att köra längre än vad jag trodde innan. Visst, det har blivit mer fokus på styrketräning  och mindre kondition, men på gymmet har jag kunnat köra på och rörlighet och smidighet har varit över förväntan, trots magen :)

Hur tränar jag då?
Jo, oftast kör jag 8-12 rep*3. Det är mycket fokus på baksidan av kroppen. Jag varierar övningar, men brukar köra 10 st olika varje pass, vilket tar en timme. Ibland kör jag mest maskiner, men så har jag också ett pass där jag kör mer fokus på funktionella övningar. Det blir också nått bodypumppass i veckan. 

Och nej, det är inte farligt att ta i, även om jag har en gammal arbetskollega som brukar vara lite orolig när vi är samtidigt i gymmet. Han har dock talat om att han tänker fly om det blir förlösning i gymmet. Men jag hade inte tänkt föda på FOREVER :) 




Denna vecka har det blivit 2 egna styrkepass i gymmet, 1 bodypump (vilket fortfarande kändes riktigt bra), långpromenader de dagar jag inte kör i gymmet och även en cykeltur på 2 timmar (- shoppingstop). Att vara gravid och känna sig i sitt livs form är en underbar och härlig känsla :) 

Glad efter avklarat Bodypumppass :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar