onsdag 16 juli 2014

Maratonförberedelser - nära nu...

Jag tycker att det är lite kul att när jag läser om min kommande förlossning liknas det med att springa ett maratonlopp. Sedan tidigare har jag ju anmält mig till New York Marathon 2015, som kommer att gå av stapeln i november nästa år. Men det känns juh toppen att jag redan kommer att ha avklarat mitt första maratonlopp inom några veckor nu bara. Det sägs att man kan bränna upp till 500 kcal/timme vid en förlossning, men tidsmässigt varar den ofta längre än ett riktigt maratonlopp och det är vanligt att man missar en natts sömn. Och som jag har förstått det är det positivt att det tar sin tid första gången, så att kroppen hänger med i hela processen. Blir spännande att jämföra dessa 2 upplevelser sedan...

Vila och att äta sägs vara den bästa förberedelsen inför en förlossning. Dessvärre har jag för mycket energi att göra av med just nu, att sovandet blir sådär. Att vila på dagarna går inte heller särskilt bra. Men det blir fint här hemma istället :) Jag får väl se det som att jag försöker träna mig i form istället och vänjer mig samtidigt vid mindre sömn.... Får se om det fungerar lika bra? 

En sak som skiljer en förlossning från ett riktigt maratonlopp är att man aldrig riktigt vet när det är dags. Man får liksom vara beredd i flera veckor, ALLTID REDO! Som kontrollfreak är det emellanåt den största utmaningen. Att inte veta... Det sägs också att 70% av alla förstföderskor går över tiden... Jag försöker att inte bli en av dem, med hjälp av ananas och promenera. Det ska tydligen kunna påskynda det hela finns det dem som säger, men än har jag inte märkt några resultat... 


Jag ska inte påstå att jag är helt lugn inför kommande förlossning/maratonlopp, långt ifrån. Men jag väljer att lita på kroppen och jag har en stark tilltro till den. Det hoppas jag kan hjälpa mig, med vad som komma skall. Känns som man aldrig riktigt vet vad som väntar. 

Nu är i alla fall den omtalade väskan packad och jag är så förberedd som jag kan vara. Nu vill vi träffa dig lilla larv :) Välkommen ut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar