söndag 27 juli 2014

Gravid och träningstokig - v.40

Så här bra mår jag vecka 40 :)
Så här i slutet av graviditeten kan det vara tillfälle att reflektera över tiden som varit. Och jag kan väl inte annat säga att jag haft en väldigt bra graviditet. Jag har sluppit haft ont, har kunnat leva som jag brukar och känt mig glad och tillfreds med livet. Just nu känns de 9 månader som en oändlighet, men utifrån hur de 9 månaderna varit kan jag inget annat säga än att jag haft en drömgraviditet.

Veckan som varit har varit sjukt varm och jag är förundrad över hur bra jag ändå klarat av värmen. Vanligen har jag inga större problem när det är varmt, så länge jag äter, dricker, rör på mig, och lever med de rutiner jag har. Precis som annars försöker jag att göra detsamma som gravid. Det är inte alla gånger jag känner mig så hungrig, men jag vet hur viktigt det är att fylla på med energi, även när det är varmt. Så det har jag gjort. Träningsmässigt fortsätter jag med mitt upplägg, styrketräning 3 ggr/vecka för hela kroppen och långpromenader de andra dagarna. Jag har även satt mig på cykeln några gånger för att aktivera mig. Jag tror allt detta påverkat att jag sluppit svullna upp, haft ont och knappt gått upp 10 kg, som det ser ut nu... 

För det mesta får jag väldigt positiv respons när jag är ute och rör på mig. Folk som gör tummen upp när jag promenerar förbi, jag får positiva kommentarer från främlingar och har en hel del samtal med människor jag inte pratat med tidigare. Det ger mig inspiration och jag hoppas även att det kan inspirera andra. Sedan är det såklart upp till var och en att anpassa sin graviditet utifrån förutsättningar, vad man själv vill och vad man tror på. Förr sågs det som helt normalt att gå upp 30 kg, äta för 2 och att träna var inte att tänka på. Idag visar forskning på det motsatta och utifrån hur bra jag mått måste jag väl gå i godo för det, utan att tveka. 

Nu kan den inte bli mycket större utan att spricka

I början av nästa vecka borde det vara dags för larven att komma ut. Jag var så inställd på att den skulle komma tidigare, men så blir det icke nu. Jag ska försöka lägga in lite avslappnings- och meditationsövningar nästa vecka, för att kunna få en bättre inre ro nu i väntans tider och även för att ladda upp inför förlossningen. Jag har juh haft svårt att sova bra på nätterna de senaste veckorna  och även under dagarna. Jag känner helt enkelt ingen trötthet när jag lägger mig ner och det börjar såklart blir lite frustrerande, nu när man bara vill att tiden ska gå. Så kanske kan det hjälpa med lite meditation. Jag hoppas att det inte bli någon träningstokig och gravid v.41, men vi får helt enkelt se. Röra på mig gör jag fram tills det är dags eller att kroppen säger ifrån. Försöker leva så nära det "normala" som det går. Men mår som sagt fortsatt bra, även om tålamodet börjar sätta sig på humöret, så här i slutskedet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar