onsdag 16 juli 2014

Maratoninspiration



Att fördriva tiden just nu är inte alltid enkelt och det känns segt att gå i väntans tider... Jag Försöker på alla sätt jag kan att aktivera mig och hitta på saker att göra. Jag beställde denna bok ovan för ett tag sedan och den fångade mig direkt. I inledningsorden skriver Anders Szalkai att boken framförallt grundar sig på egna erfarenheter som löpare och tränare, även om han också är vetenskapligt påläst. Det finns dock mycket som är motsägelsefullt där och allt passar inte alla menar han. Just den poängen tycker jag är oerhört viktig och detta är något jag tänkt på mycket det senaste året.

Det är viktigt att skapa sin egna träning, som man själv trivs med. Visst finns det fördelar att göra det med vägledning, att ständigt söka inspiration för att hitta nya vägar, men i slutändan måste det vara att upplägg man själv trivs med. Om inte, finns det stor risk att träningen inte blir av, eller skapar mer motstånd än positiva känslor. Det har jag även märkt ganska tydligt hos mina PT-kunder. Det handlar om att få ihop en kombo som kunden trivs med och som i sin tur leder till att de uppnår de målsättningar som finns. Det är själva utmaningen. Och snabbaste vägen till målet är inte alltid den bästa vägen...

Jag har tidigare själv använt mig av andras löpprogram, utan positiva upplevelser. Slutresultatet blev i och för sig bra, men träningsmässigt var det inte värt det. Jag fick verkligen tvinga mig ut på löppassen och den känslan brukar jag inte ha inför träning. Jag tror dock min kropp svarat minst lika bra på ett liknande träningsupplägg, men mer anpassat utifrån mig och min livssituation. Sedan är det förstås viktigt att lite nu och då också ta sig utanför comfortzonen, att utmanas en aning, för att krydda träningen. Fastnar vi i ett och samma mönster händer det kanske inte så mycket, resultaten avstannar och då är det också lätt att tröttna och tappa motivationen. Man vet inte förrän man provat... Mitt tips är att testa saker en tid, ge det en ordentlig chans, men inte fortsätta till vilket pris som helst... Att hitta sin egna väg är en nog så viktig förmåga att utveckla, för att få träningen som en del av livsstilen. 

För mig kändes denna bok klockren och som en trygghet att ha med sig nu när jag snart ska börja träna inför maraton. Denna bok kommer jag ha som stöd. Men utifrån den kommer jag att skapa mitt egna löpprogram. Ett program som fungerar för mig. Som alltid är det viktigt att lyssna till sig själv och utgå från sin egna kropp. Vi är alla unika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar