tisdag 11 september 2012

Bodybalance

I början av sommaren blev det klart att jag skulle få gå bodybalanceutbildningen för att starta upp ett nytt pass på Forever Träning och Hälsa. Det var en möjlighet jag såg fram emot mycket och jag är väldigt glad att jag fick den. För er som inte hört talas om bodybalance, är det en blandning mellan Thai Chi, Yoga och Pilates och kommer som en konceptform där man kör samma pass i 3 månader. Det är modern och riktigt bra och genomtänkt musik till passet, vilket lyfte upplevelsen ytterligare.

För ungefär en månad sedan var jag och en kollega iväg till Stockholm en helg för att bli instruktörer. 3 hela dagar skulle vi lära in passet och få förståelse för hur Bodybalance är uppbyggt. Bara namnet Bodybalance säger för mig allt. Det är ett ultimat träningspass som ger kroppen det den behöver. Styrka, rörlighet, smidighet, kontroll, andning och avslappning. Hur många av de här bitarna tränar du?
Ofta när vi tränar är det styrka eller kondition vi väljer bland, även om yoga har blivit en populär träningsform de senaste åren också. Men vi tar ofta våran rörlighet i kroppen för givet och vi accepterar att vi är stela och skyller på åldern och annat. Men vi är inte stela av naturen. Det är vår livsstil som gör oss stela. Vi behöver inte vara stela. Det är ett val vi gör. Vi gör våra kroppar stela. Vi skapar vår kropp med de val vi väljer.

Bodybalance har fått mig att tänka ett ytterligare steg på kroppen och dess möjligheter, men också på dess behov. Hur många lyssnar på kroppens behov? Saknar vi kunskapen att göra det eller prioriterar vi annat framför det som bär vårt liv? Balans är ett så fantastiskt ord och det är därför jag valt att döpa min blogg till just "holistic balanze". Holistic står för helheten där allt i livet spelar in och balanzen för en strävan att uppnå fullt välbefinnande. För vi kan vara lyckliga och harmoniska och må bra. Men valen vi gör påverkar våra liv. Men är vi riktigt medvetna om vad som påverkar vår kropp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar