fredag 14 september 2012

Det bästa i livet är Gratis!

I morse ringde väckarklockan 5.20. Jag steg upp för att hinna med en morgonpromenad, vilket jag älskar att göra. Jag visste att det var stor risk för regn men inget kan hindra mig när jag bestämt mig :) Så jag började gå när det fortfarande var mörkt ute. Jag går en slinga runt Vilsta som jag tycker är mysig och väldigt lugn på morgonkvisten. När jag gått i ungefär en halvtimma i det lätt duggande regnet så ser jag soluppgången på andra sidan vattnet. Då slog det mig, just det här med att det finns så mycket underbart här i livet som är just gratis. Det gäller bara att hitta det och ta vara på det. Nära och kära, den svenska naturen, känslan efter eller under ett träningspass, när man lyckas med någonting nytt och mycket mer. Av någon anledning tar vi det som är gratis för givet och det är inte lika mycket värde på det. Vi ser inte de möjligheter som finns omkring oss. Men börjar vi söka efter det som är gratis och uppskatta det, så kommer vi bli rikare i dubbel bemärkelse. Man kanske skulle ha en köpfri månad bara för att verkligen tvinga sig själv att se det som är gratis.

Efter en tuff fredag på jobbet var det dags för spinning. Jag behövde verkligen cykla ur mig stressen i kroppen. Och min puls var nästan oroväckande hög under klassen, men det kändes väldigt bra. Och det är juh så här med träning och min kropp, att efter ett pass så är jag en ny människa. Träningsmedicinen är den bästa, helt otrolig effekt har den på mig. Och har du tänkt på att mycket träning och rörelse är gratis.

Idag har jag också hittat en distansutbildning som jag ska gå i vår, för att bygga på mina kunskaper om kost. Kost Näring och Hälsa heter den, låter mycket spännande. Och kan ni tänka er. Den är gratis. Sverige är verkligen ett fantastiskt land att bo i. Vilka möjligheter vi har. Ta vara på dem. Det är inte självklart, bara för att det är GRATIS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar