lördag 15 september 2012

Mitt berömda bröd


Många brukar se mig äta detta fantastiska bröd som jag bakar. Och många önskar även receptet som jag ofta glömmer bort att ge. Därför tänkte jag passa på att dela med mig av det här och nu. Men som vanligt finns det en historia bakom mitt bröd, liksom mycket annat i livet. Den vill jag så klart delge er och förhoppningsvis kan jag hjälpa någon att få en gladare mage. 

För några år sedan hade jag mycket problem med magen och jag kollade upp det ena med det andra, utan vidare resultat. Jag uteslöt mycket i min kost och många av de grönsaker jag faktiskt älskar. Men så fick jag ett brödrecept av min kära pappa som för övrigt är otroligt duktig på att baka goda bröd. Och jag började baka mitt egna bröd och slutade därmed ganska direkt köpa det butikerna kallar för bröd. Om du har börjat baka bröd vet du att det inte finns någon väg tillbaka till att köpa. Skillnaden är för stor. Och helt otroligt nog  så blev min mage mycket bättre på köpet. Men de gånger jag fuskar och äter annat bröd så reagerar ofta min mage på det. Jag tål inte köpt "bröd", så är det. Och jag tror inte jag är ensam om det.  

Så varje lördag startar jag min morgon med att göra iordning detta bröd. Det har en ganska lång jästid, men annars är det väldigt enkelt att göra. Jag brukar åka iväg och träna och göra andra ärenden under tiden som det jäser. Jäsningstiden kan man variera utefter vad som passar ens upplägg på dagen. Man kan också vara väldigt flexibel med ingredienserna och anpassa det efter smak eller vad man har hemma. För 2 år sedan fick jag en matberedare i födelsedagspresent och den har blivit välanvänd vill jag lova. Mitt bröd har en ganska lång blandningstid, men för er med tålamod och starka armar är det inga problem att göra det för hand. 

6 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
2 tsk salt
2 msk socker
1/2 dl olivolja
1 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
( istället för att använda frön kan du använda kruskakli eller havregryn eller blanda, våga variera)

Låt det stå en halvtimme.

3 dl rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
resten vetemjölet manitoba cream (lila förpackning). Finns på de flesta affärer.
- Låt brödet jäsa 2-3h.
- Lägg sedan på flingsalt på degen och baka ut och gör bullar. Låt de sedan jäsa 1-2 h. 
- Grädda i ugnen på 200 grader i 12-15 min.

Om du fortfarande är tveksam till att prova att baka detta bröd vill jag bara tala om att tom min sambo Jonas började baka detta bröd strax efter att vi träffades. Och han är inte någon som gillar att stå i köket, tyvärr... Men det finns liksom ingen väg tillbaka när du har börjat göra "riktigt bröd", utan tillsatser. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar