tisdag 18 september 2012

MOD





För ungefär ett år sedan gick jag en klätterkurs. Att klättra är någonting som min sambo Jonas har gjort, så därför bestämde jag mig för att ta grönt kort i klättring. Numera krävs grönt kort i klättring, för att få säkra andra. Det är inte så svårt att ta grönt kort. En kurs på 3 timmar och sedan ett teoriprov och uppklättring några veckor senare (kan variera) Jag kan varmt rekommendera klättring och du kan klättra och ta Grönt kort i Eskilstuna, eftersom vi har en klätterklubb och klätterväggar här i stan. Jag har även hört att det finns fler ställen här i krokarna där man kan klättra utomhus, men det har jag ännu inte provat på. 

                           
När jag började klättra för ett år sedan var för höjden och litade inte på utrustningen. Jag visste när jag började att jag skulle behöva utmana mitt mod. Och med klättring behöver man hela tiden utmana sitt mod. Man måste ibland våga kasta sig ut, för att riskera att tappa fotfästet. Men man har alltid en person som hjälper en, så att man inte trillar ner. Alla människor behöver en sådan person. Vem är din person?

Igår när jag klättrade gick det bättre än aldrig förr. Jag vågade, tog risker och klarade alla leder jag provade, samt en som jag aldrig vågat och orkat hela vägen på. Det var en underbar känsla att känna att kroppen är så stark. Och i klättring lär man verkligen känna sin kropp, för man måste hela tiden vända och vrida på sig för att hitta nya lösningar. Men det bästa av allt. Jag var inte rädd längre. Det var en häftig känsla.  
                                                                                                                                     
Alla behöver utmana sitt mod ibland, för gör vi inte det blir vi fegare och fegare. Vi behöver alltid träna på våra olika, förmågor för att bli bättre på dem. Vi behöver utmana för att utvecklas. Här om dagen såg jag också att Allt för hälsan mässan i Stockholm i november skulle handla om just mod. "Våga prioritera det du mår bra av" är ledorden. Kan det bli mer träffande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar