måndag 4 februari 2013

Andas och förändra ditt liv på 30 dagar...


Är det någon som vet vad det var för en speciel dag igår?
- Jag tror inte många känner till det, men förra året instiftades "Andningens dag" den 3:e februari. Så igår var det andningens dag. Det är lite märkligt hur saker kommer till en när man börjar fokusera på någonting. Eftersom jag visste att det var andningens dag igår, så tyckte jag att instruktörerna på klasserna igår pratade mycket om andning. Eller så var det bara för att jag fokuserade på det? Men det verkar vara så att det här med andningen är på väg att bli den "nya" hälsotrenden. Jag köpte tidningen hälsa förra veckan och då fick jag med en cd med olika andningsövningar. Och i artikeln "Andas bort din stress" står det att forskning pekar på att stresshormonet kortisol sjunker redan efter 5 dagars regelbunden andningsträning. De menar också i artikeln att ett 28-dagarsprogram kan ge ökad koncentration, minskad stress, lugn och bättre sömn. Andningen börjar uppmärksammas och vi börjar förstå att den påverkar oss ganska mycket.

Jag har precis läst ut boken "Munken som sålde sin Ferrari" med Robin Sharma - en berättelse om att uppfylla sina drömmar och förverkliga sig själv. Även i den pratar de om andning och hur man kan förändra sitt liv, bara på 30 dagar. I boken nämns 7 principer för att nå ett upplyst liv, där principerna Kaizen innehåller verktyg med hur du kan förändra ditt liv:

1. Ta herraväldet över dina tankar - undersök vad du verkligen älskar att göra och lägg sedan all din energi åt att göra det.
2. Följ ditt livsändamål - meningen med livet är ett liv med mening. Sätt upp definerade mål, personliga, yrkesmässiga och andliga - och ha sedan modet att förverkliga dem. Mål ger energi. Skjut inte upp lyckan till förmån för statförslag uppnå saker. SKJUT ALDRIG UPP LIVET!

"Lita på dig själv. Skapa det liv du vill leva. Gör det bästa och mesta av dig själv genom att blåsa liv i möjligheterna gnistor inom dig så att det slår upp till lågor av verklighet" Foster C. McClellan.

3. Utöva kaizen - mitt favoritavsnitt. Kaizen är ett japanskt ord som betyder ständig, oupphörlig förbättring. Det kännetecknar en person som lever med full vakenhet. Yttre framgång börjar alltid på insidan. Så vill du förbättra din yttre värld måste du först förbättra din inre värld. Att förbättra sig själv är den bästa gåvan man kan ge sig själv. Det handlar om att finna självkännedom, och ta hand om kropp, sinne och själ.  Och har vi tillräckligt med mod kan vi leva i enlighet med vår sanning

"Den enda gränsen är den du själv sätter upp"

Det skrivs om att våga ta sig ut ur trygghetszonen och utforska den okända zonen och hur det är första steget mot självförverkligande. För när man överskrider sina egna begränsninga frigör man mentala och fysiska kraftreserver som man aldrig tidigare trott att man ägde. I samma kapitel skrivs det också om ett samband, att när man tar hand om sin kropp tar man också hand om sina tankar.  De pratar också om vikten att lära sig andas med rätt sorts andning.

Avskildhet med inre tystnad varje dag, minst en kvart.
Ta hand om kroppen, själens tempel. Tar du hand om kroppen tar man också hand om tankarna och när man tränar kroppen tränar man också sin mentalla förmåga.Det finns 168 timmar på en vecka och minst 5 av dem borde man kunna använda till fysisk aktivitet. De förespråkar yoga och raska promenader i boken. De berör också vikten av att lära sig andas med rätt sorts andning.
Ät levande föda, mat som inte är död och som skapats av den naturlig interaktion mellan sol, luft, jord och vatten. Matvanor påverkar livet oerhört. Dåliga matvanor kan göra oss trötta både mentalt och fysiskt, och humörett blir sämre. Den näring vi ger kroppen ger vi också sinnet.
Överflödande kunskap. Läs någonting varje dag, en halvtimmes läsing kan göra underverk. Men välj vad du stoppar i huvudet med omsorg. Välj sådant som ger dig näring och förbättrar både dig som person och din livskvalité.
Personlig reflektion. Reflektera över din dag. Reflektera över det som har varit bra och det som behöver översyn. Då lär du dig om dig själv och hur du vill leva ditt liv.
- Tidigt uppstigande. Stig upp med solen, den gör dig yngre. I boken sägs det att för att sätta en vana behöver du göra det 21 gånger i sträck. Börja dagen med att tänka positivt och skratta.
- Det talande ordets kraft. Använd dig av mantra (en fras som är utformat för att befria sinnet) och affirmationer varje dag. Du blir vad du säger till dig själv.
- Konsekvent karaktär. Lev med integritet och låt ditt hjärta visa vägen. Handla utifrån vad som känns rätt utifrån dig.
- Enkelhet. Lev ett enkelt liv, utan materiella saker.
4. Lev disciplinerat - självdisciplin byggs upp genom att man utför modiga handlingar.

"Utan mod och frid är du som en sjöman utan kompass som till sist går under med sitt skepp"

5. Respektera din tid -ta vara på tiden, den går inte att återanvända. Förenkla livet, prioritera rätt och ha modet att säga nej.

6. Tjäna andra utan själviska motiv - "kvaliteten på ditt liv är alltid densamma som kvaliteten på det du bidragit med".

7. Välkomna nuet - njut av livets resa och lev varje dag som om den vore den sista.

Mitt mål i livet idag är kanske inte att bli en upplyst munk. Men det finns många bra saker att ta till sig och genom att göra en lite förändring i sitt liv nu och då och byta ut gammla, dåliga vanor mot lite bättre kan vara ett steg. Just nu fokuserar jag ganska mycket på hur jag ska kunna få in mindfulness i mitt liv på ett bättre sätt och där är andningen en viktig del. Det jag kommit fram till att göra är att försöka utöva morgonyoga minst 5 dagar i veckan, till att börja med. Eftersom jag är en morgonmänniska känns det väldigt bra att starta dagen med både lite fysisk träning och mindfulnessträning. Det går inte på en dag att sätta en vana, men jag ser det som ett första steg i min träning av mindfulness. I framtiden hoppas jag att mindfulnessträning blir lika viktigt och naturlig för mig som den fysisk träning är.
Jag rekommenderar varmt boken till dig som vill läsa mer om det jag skrivit. Boken i sig är lättläst och tänkvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar