lördag 9 februari 2013

Ekologisk mat - nästa steg

Tänk om det fanns en sak man kan göra för att må lite bättre... Jag tänkte i dagens blogg ge svaret på det. För ibland kanske vägen till god hälsa känns väldigt lång, man vet inte vart man ska börja i alla olika råd som idag ges därute. Då gäller det att just börja med en sak. Det kan vara idé att börja med någonting enkelt. Att börja välja ekologiska alternativ när du handlar kan var en ganska enkel start, som i sig kan påverka din kost på ett positivt sätt. Det är inte ett så svårt steg, men ett tydligt steg i rätt riktning. Och förmodligen kommer det att påverka din kropp på ett positivt sätt, på många plan. För det finns mycket vår mat har varit med om innan den kommer till affären. Mycket av det vi kan handla idag är onaturligt och en del produkter är processat så mycket att det knappt borde få kallas mat. Jag har kommit till en punkt där jag till stor del kan undvika dessa produkter. Mitt först steg tog jag för några år sedan, då jag slutade köpa bröd i affärer, eftersom min mage reagerade starkt på det. Idag säger jag att jag inte tål fabriksbröd och fabriksbakverk, för det är sant. Färdilagad mat har jag aldrig varit ett fan av. Så nu tänker jag ta nästa steg. Ekologiska råvaror till hundra 100%. När jag pluggade, för 5 år sedan sa jag till mig själv att när jag hade ett fast jobb och tjänade pengar, då skulle jag handla ekologiskt. Och nu är det hög tid att börja.

Att handla ekologiskt är inte bara bra för vår kropp, utan också för vår miljö. Det handlar också om att visa mer hänsyn till våra djur. För några år sedan fick jag höra av en kollega att om du inte tänker köpa allt ekologiskt, köp då i alla fall kravbananer. Bara genom att ta i en annan bananer är "giftigt". Så tänk på vad du ger dina barn. Även ekologiska ägg skulle jag rekommendera.

Ekologiskt är inne. Det är trendigt. Till och med skolorna tar in mer och mer ekologiskt och mindre halvfabrikat. Vi börjar förstå vikten av bra råvaror. Så gör ett klokt val du också. För även om priset är lite högre,så är väl ändå priset på din kropp och hälsas välmående också högt. Låt inte kroppen få nöja sig med lågprisvaror. För lågpris är ofta detsamma som låg kvalitet. Vi får det vi betalar för, i dubbel bemärkelse.

Som vanligt finns det forskning som visar på motsatsen, att ekologisk mat inte gör oss friskare. Men läs gärna på om vad mat går igenom och vad som stoppas i olika produkter. Bilda sedan din egna uppfattning. Forskning i all ära, men det man vill få fram i sin forskning kan man oftast också få fram. Jag tror dock att om man går efter sitt sunda förnuft, så är svaret i frågan ganska enkelt.

Vad skiljer ekologisk mat från konventionellt producerad?

I den ekologiska odlingen ersätts konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel med andra åtgärder. Vissa hjälpmedel i produktionen, som betraktas som "naturliga", får användas, till exempel såpvatten och kalk.

Fodret är i huvudsak ekologiskt producerat på den egna gården.

Läkemedel för djur, till exempel antibiotika, används restriktivt. Om ett djur får läkemedel förlängs karenstiden innan djuret slaktas.

Det är också viktigt att djuren vistas utomhus och får utlopp för sitt naturliga beteende.

Genetiskt modifierade organismer får inte användas vid ekologisk produktion. Bestrålning är inte heller tillåten. Ett fåtal tillsatser och så kallade processhjälpmedel kan användas reglerat.

Källa: Utdrag från livsmedelsverkets hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar