fredag 1 februari 2013

Att hjälpa andra!

Att hjälpa andra kan verkligen vara bra för vår hälsa. Idag fredag, när mina elever gått hem, stod jag i kopieringsrummet och förberedde material inför måndagen. Jag hade ganska mycket att kopiera och kände mig lite stressad, eftersom jag ville snabbt hem och förbereda mig för Stockholmshelgen och Nike Blast. Medan jag stod och drog en massa kopior kom en av hemspråkslärarna in med en bok som han ville kopiera. Jag erbjöd honom att gå emellan mina kopior, eftersom jag hade rätt så mycket kvar att kopiera. Sedan hjälpte jag honom att kopiera och visade hur man kopierar dubbelsidigt. Han var väldigt tacksam och jag fick en väldigt skön känsla i kroppen av att ha gjort denna "lilla" gest. Det tog kanske 5 minuter av min dyrbara tid, vilket är ingenting.

I veckan var jag med om en annan sak på mitt jobb som också handlade om detta. En av mina kollegor är väldigt stressad just nu och det såg min andra kollega. Hon frågade därför om det fanns någonting hon kunde avlasta henne med. Kollega ett blev nästan rörd till tårar av att bara få frågan. Ibland känns det som om vi glömmer bort hur viktigt det är att hjälpa varandra. Vi behöver sakta ner och ta tid för det. För vi har tid. Det handlar oftast bara om att prioritera och prioritera rätt. När vi hjälper andra får det inte bara personen vi hjälper att må bättre. Vi mår också bättre och får därmed mer energi till annat.

Och jag vill ju med min blogg hjälpa andra att få idéer till hur vi kan må bättre. Det är roligt att höra att jag ger er inspiration till det. Det är mitt mål. Men även jag mår väldigt bra av att sprida mina tankar kring hälsa till er och hoppas att jag får fortsätta med det. Tillsammans lyfter vi varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar