fredag 1 februari 2013

Mitt första besök hos en naprapat

I lite mer än en halvår har jag haft ont i min rygg. Jag har tänkt att jag ska gå och kolla upp det, men gång på gång har det av någon anledning skjutits upp. Jag har varit på några massager, men det har inte riktigt hjälpt. Till och med en av massörerna rekommernderade mig att gå till en naprapat. Trots det har jag fortsatt att skjuta på det. Jag som aldrig varit hos en naprapat har varit lite rädd för att gå. Jag gillar inte att knaka kroppen. Men det är egentligen inte det som har hindrat mig. Det handlar om det där med att ta tag saker. En del saker verkar vara svårare att ta tag i än andra... Men igår fick jag infallet att ringa i alla fall och fick tid samma dag. Vi har en naprapat på Forever Träning och Hälsa som jag gick till. Och väl där så gick det väldigt bra. Jag fick först en varm handduk över mig, sedan knaka han lite och sedan var det lite massage. Han hittade låsningarna och sa att jag inte behövde komma tillbaka om det inte låser sig igen förstås. Men han passade också på att säga att jag hade en  väldigt bra rygg, utan problem. Jag får nog tacka mig själv där, att jag i alla mina år tränat varierat, stärkt min bålstabilitet genom coreträning, stretchat och yogat en del. Framförallt du som är ny på att träna bör ägna dig åt aktiviteter som tränar din hållning och din rörelsemedvetenhet. Sedan finns det förstås många som hållt på ett tag som skulle behöva backa bandet och börja om med att träna upp grunden. För vi ska vara rädda om våra ryggar.

Att ha en bra rygg är verkligen någonting att vara glad över. Ryggen bär upp vår kropp och många har problem med sin rygg på ett eller annat sätt. Jag har skrivit lite om ryggen förut, men jag tänkte än en gång skriva lite om det här med ryggen. För vi behöver börja tänka på vår kära rygg, helst någon gång varje dag. Jag behöver framförallt tänka på min hållning när jag sitter. Men det kan också vara bra att fundera på vilka väskor man bär och vad man går i för skor. Vår kropp klarar mycket, men inte för ofta. Även när vi tränar är det bra att tänka på hur ryggen ser ut och vad den har för position. Var rädd om ryggen så att den orkar hålla upp dig och var stolt. Jag ska uppskatt min rygg lite extra framöver och vara snäll mot den. För många har idag ryggont och man vet inte vad man har förens man förlorar det. Och då kan det ibland vara försent eller mycket svårare att förändra.

Idag har jag känt mig lite öm mellan skulderbladen, men naprapaten sa att man kunde få som lite träningsverk dagen efter. Men det kändes så himla bra efteråt att jag tagit steget. Det var så enkelt, men ändå har jag skjutit upp det. Så det jag avslutningsvis vill säga till er och mig själv är:
- Skjut inte upp saker. Det skapar så mycket onödig stress och begränsar vårt handlande i olika situationer. Försök att göra de där sakerna som du tänkt på så länga. Det ger en lättnad i det inre och kanske utför du även någonting bra samtidigt. Försök att minska de saker som kan begränsa dig i livet och lev livet fullt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar