söndag 3 februari 2013

Nike Blast - girlpower - dag 2


Efter gårdagen var det inte helt enkelt att ladda om. Både kroppen och knoppen var lite trötta efter en fullspäckad lördag. Förväntningarna inför söndagen var inte alls lika höga som de hade varit på lördagen. Och vem kunde ha anat vad som väntade, en fullspeckad dag med GIRLPOWER. För trots att hälften av instruktöreran är män, är det säkert mer än 90 % tjejer på Nike Blast. Vore ju ett harem för killar... Vart är ni?

Så motivationen inför dagen var inte alls lika hög som inför lördagen. Och dagen  började ganska stressigt. Jag han precis till första klassen som var Grit 4. Det var verkligen en chockstart. 30 minuter intensiv träning,  sååå jobbigt. Vi arbetade med stång och den egna kroppsvikten. Tror inte riktigt jag hade rätt förberedelse mentalt innan, men som helhet gillade jag passet. Saknade dock morgonyoga för att väcka kroppen på rätt sätt... Efter Grit det var det NTC Focused Core 2 med Petter Ehrnvall och Maria Olofson. Det var ett jättebra corepass och Maria är en fantastiskt instruktör. Hon påminner om att le eller grimasera när det är jobbigt och om att göra allt i sin egna takt. De nyckelorden tar jag med mig i mitt instruerande. 

3:e aktiviteten var en föreläsning:
- Multifitness - Food med David Jonsson och David Mörk som vi även såg igår. Dagens föreläsning om kost var riktigt bra. De tog fasta på det perspektivet jag tror många idag vill höra. Att debatten om mängde av kolhydrater, fett och protein egentligen är ointressant, utan att det är kvaliten på det vi äter som har betydelse. De ställde också frågan, varför ska man ta bort kolhydrater om man inte måste? De ville också ta med sig glädjeperspektivet in i kosten precis som i träningen. Sammanfattningsvis sa de:
- ät mer av mat som är i sin naturliga form, inte processad.
- ät vacker mat - mat som tillfredsställer ögat mättar bättre.
- lugn och ro, kom ner i varv vid varje måltid.
- håll din plan, det tar 2000 ggr att ändra en vana.
- planera misstagen, ta bort allt som är halvgott. Det godaste du vet, när, var och hur mycket?
- känn aldrig ånger. Lär av dina misstag och gå tillbaka till planen.

4:e passet var en dansklass, Disco Jam 2013 med Åsa Ingelög. En riktig discodrottning som hade en riktigt rolig korreografi. Dessvärre hade inte jag förmågan att göra den. Var lite för svårt för min smak, som danceaerobic, fast med dubbelt tempo...

5:e aktiviteten var föreläsningen:
- Beat yourself - med Stefan Hyttfors, årets talare 2012. Han var en fröjd att lyssna på. Han vände upp och ner på allt och pratade om att inte ha mål. Han hade innan lyssnat på Kristin Kasperssens föreläsning och vände och vred på en hel del av det hon sagt innan, utifrån hans sätt att se på livet. Till exempel sa han något mycket tänkvärt, att alla av oss har hela livet framför oss. Det är inte bara våra barn som har det, utan även vi. I stora drag pratade han vidare om framtiden och om hur det kommer se ut. Framtiden kommer aldrig bli som det varit. Han pratade om hur arbetskraft byts ut mot robottar av olika slag, hur företag som inte förändrar sig inte håller i längden och hur vi måste ställa om vårt och företags tänkande till hållbarhet. Förändring var ledordet, krossa allt och gör ngonting helt nytt. Det är framtiden. Stefan pratade om olika tider vi levt i, att vi gått från ett samhälle där största fokus var på att överleva och där vi nu har det så bekvämt att många människor idag istället ställer sig frågan:
- Vad är meningen med livet? Vi lever idag i en annan tid, där nya saker börjar bli viktigt för oss att ta reda på. Vi är bara i början av en ny tid. Han hade mycket intressanta tankar och poänger. Avslutningsvis tar jag med mig det han sa som sista mening, för det tror jag är extra viktigt att tänka på i framtiden:
- Ensam är skitsvag, tillsammans är vi skitstarka.

6:e föreläsningen var även den helt otrolig:
Retorik och kroppsspråk, med Linda Thereze Gerstenmayer. Titeln var kanske inte den mest spännande men innehållet var desto bättre. Linda är skådespelare och bjöd på riktig liveteater eller stand-up nästan. Hon omsatte sin kunskap om kroppsspråket och formade det till sin målgrupp på ett fantastiskt sätt. Men humor fick hon alla instruktörer i rummet att skratta och känna igen sig. Jag skrev nästan ingenting under hennes föreläsning, men jag var närvarande till 110 %. Hon pratade om hur vi fort bestämmer uppfattning om någon, men att vi istället skulle kolla, lyssna och sen bilda oss en uppfattning. Vidare pratade hon om att kroppsspråket ljuger för att vi gör rörelser som vi är vana vid att göra. Det är då lätt att bilda sig en sanning för sig själv som inte riktigt stämmer överäns med verkligenten. Välj att bilda positiva sanningar för dig själv istället. Vi fick göra några hållningsövningar för att få tekninker hur man uppfattas på ett bättre sätt. Summa summarum var dock att man ska tro på den man är och inte låta någon annan tala om att man är någonting annat. Tänk på vad du säger till dig själv och vilka tankar du väljer att tänka. Du har ett eget ansvar och ett val. Var det bästa du kan vara. Linda fick störst applåd av alla de föreläsningar jag vart på på Nike. Magi!

7:e passet var speciellt. Det va Power-Flex-Art med Steve Cotter, grundaren av kettleballs som jag förstod det och en av USA:s 100 mest vältränade män. Han började klassen med att säga att han inte tyckte om att träna till musik, så bara det blev den första utmaningen att ta till sig för mig. Jag älskar att träna till musik. Uppvärminingen var väldigt spännande där vi mjukade upp i våra olika leder. Hela tiden andades Steve väldigt aktivt, så det fick bli en form av musik eller takt om inte annat. Efter uppvärminingen klev han ner på golvet och vi körde några olika övningar som byggde på att centrera kroppen först och främst. Sedan fick vi prova olika övningar i balans, rörlighet och spents. Det märktes att hade mycket kunskap att förmedla, vilket jag gillar, speciellt när man är på ett konvent och vill lära sig en massa. Men hans utstrålning kanske inte var den allra bästa. Ändå köpte jag hans klass och koncept pga hans trovärdighet.

Sista passet för dagen var jag i valet och kvalet om jag skulle genomföra. Men det var trots allt Magnus Ringberg och Funktional Moves, som han själv grundat. Så, all in, sa vi och körde en sista klass. Och det är jag mycket glad att jag gjorde. För Magnus är en fantastisk instruktör. Inte alls som någon annan. Han är väldigt lugn och harmonisk. Han vet vad han sysslar med och på ett ofattbart sätt får han även oss att förstå det och ta till oss det. En bra avslutning på en fullspäckad dag med mycket girlpowerkänsla!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar