måndag 25 februari 2013

Val Thorens med UCPA

Det är alltid väldigt skönt att få komma iväg på sportlovet. I år bar det iväg till Val Thorens i Franska Alperna. Vi bokade resan redan i augusti för att därmed kunna flyga ner och få ett dubbelrum. UCPA:s koncept provade vi för första gången förra året och vi var väldigt nöjda. Tout compris, allt ingår. Resa, boende, mat, utrustning, liftkort och skidlärare ingår, till ett bra pris, strax över 10000 kr. Det blir lite tillägg när man flyger ner istället för att åka buss och när man bokar eget rum. Vi var väldigt nöjda förra året, men med sol hela veckan och underbart vårväder visste vi att det skulle bli svårt att toppa det...

Att flyga ner var väldigt skönt och gick smidigt. Vi kom fram till centret sent på lördagskvällen. Då var det bara att kasta sig i sängen. På söndag morgon klev vi upp till frukost,sedan var det dags att prova ut utrustning. Söndagens åkning skedde på egen hand och var härlig åkning i solen. Dock kändes inte mina pjäxor klockrena, så det sista jag gjorde var att byta ut dem. Fick några väldigt tajta tävlingspjäxor istället...

Byt aldrig pjäxor utan att prova ut dem i backen innan... Måndag förmiddag skulle gå ut på att lära känna skiddkolegruppen och harmonisera med den så att alla i gruppen var på en ganska jämn nivå. Förra året var det ett åk inför alla andra grupperna, men i år blev det en lite enklare gallring, på gott och ont. Förmiddagens åkning blev dock en kort historia. Redan vid första åket märkte jag att något tryckte på benet från pjäxan. Så efter 3 åk var jag tvungen att bege mig till centret, för att pjäxan gjorde sååå ont. Jag överlevde i alla fall den korta harmoniseringen och gruppen jag var i skulle hålla ihop. Det kändes bra eftersom det verkade vara trevliga människor i gruppen.

När jag kom fram till centret var uthyrningen stängd, så jag tänkte att jag kanske kunde prova i backen igen om jag bara justerade pjäxan lite. Men uppenbarligen var det inte meningen, eftersom jag då inte kunde få på mig ena pjäxan... Det var helt omöjligt. I 10 minuter försökte jag medan svetten rann, men sedan gav jag upp. Istället satte jag mig ute i solen och läste, vilket också var väldigt skönt. Efter lunchen bytte jag sedan tillbaka till de pjäxor jag haft dagen innan och fick en sula till dem. Jag blev erbjuden att hyra ett par andra på byn, eftersom jag inte hittade några perfekta. Men det kändes lite för omständigt. Men sulan blev det bättre,även om det inte var perfekt. Blir nog att köpa pjjäxor till nästa gång. Och då med reglerbar värme i, eftersom mina tår ställer till stora problem för mig... På eftermiddagen gick åkningen bättre och dagen avslutades med afterski i backen.

Dag 2 hade jag inte heller det bästa flytet. Jag gjorde något som man absolut inte ska göra. Jag åkte på en fransk skidskollärares skidor på väg till liften. Jag råkade komma mitt igenom deras led. Så jag fick mig en rejäl utskällning på franska och blev hotad att bli av med mitt liftkort. Även min lärare fick sig en rejäl utskällning på bekostnad av mig... Men han sa bara att fransmän hade lite sådant humör... Inte trevligt, men jag kommer aldrig göra om det i alla fall, det är en sak som är säker. Under samma pass lyckades jag även ramla om slå skidan i ansiktet. Så jag bet mig i läppen och fick ett sår i ansiktet. Avslutningsvis tappade jag bort gruppen i backen....


Var nya tag på onsdagen och på förmiddagen var det egen åkning som gällde. Det var skönt att få börja dagen på ett bättre sätt. Även denna dag var vädret toppen, med strålande sol. På eftermiddagen var det skidskola och på kvällen skulle vi på middag uppe i backen. Vi skulle ta sista liften upp, för att sedan åka skidor ner i mörkret. Fondue var maten och vi fick en rejäl portion kött, sås och strips. Väldigt gott! Värmen i restaurangen var dock väldigt hög, så dresscoden blev underställ.... Kändes lite speciellt att sitta i underställ på en restaurang, men det gjorde vi hela bordet. Blev en riktigt trevlig kväll, med god mat som avslutades med fackeltåg ner för pisten. Var en speciell upplevelse.

Torsdagen var det dags för åkning i de andra liftsystemen som gränsade vårt. Det innebar att vi skulle åka i världens största liftsystem. Tyvärr var backarna lite sämre dit vi åkt och eftersom temperaturen blivit lägre, trots att solen även denna dag var med oss, så frös jag väldigt mycket om mina fötter. Lunchen i solen var härlig, men annars var det mycket frysa och isiga backar denna dag. Det gjorde mig dock väldigt medveten om vilka otroliga backar vi hade borta hos oss.

Eftersom torsdagen kändes åkningen sådär, vilket gjorede att jag ville åka själv på fredagförmiddagen. Så Jonas och jag åkte själva och jag fick lite tips från Jonas istället. Det var bättre det, eftersom vår skidskollärare inte var det bästa pedagogen. Han var bara 22 år gammal och ganska ny, vilket gjorde honom lite osäker tyvärr. På eftermiddagen avslutade jag med gruppen, men dessvärre var det inte så mycket undervisning, utan mest att åka på. Det gjorde mig lite irriterad. Jag kan väl inte säga att min åkning utvecklades så mycket denna vecka tyvärr, men det är klart att jag var modigare denna gång än sist. Finns dock lite att jobba på. Fredagen avslutades med lite oväntat party. Men vad är det man brukar säga. Det är då det är som roligast :) Som ni kanske ser var temat Karibien.

Lördagen bestod av magisk åkning. Nypistade backar utan folk. Kändes som om vi hade backarna för oss själva. En riktigt bra avslutning på en toppenvecka i Alperna. Kan verkligen rekommendera Val Thorens för riktigt bra skidåkning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar