söndag 22 september 2013

Att träna det kroppen behöver

Vad behöver din kropp?

I ett års tid har jag gått flera kurser, varit på föreläsningar och lärt mig mycket som gjort att jag lärt mig mer om mig själv och min kropp. Den resan har bara börjat, men jag har fått många verktyg att arbeta med.

Under helgen kom en hel del saker till mig, kring vad min kropp behöver just nu. Bland annat är det avspänning i form av yoga och meditation. Sedan har jag mina styrkefokus på rumpkontakt, baksida lår styrka, höftfokus, rotatorkuffen och nacken. Listan kan göras ganska lång faktist... Idag hade jag ett lekfullt träningspass i gymmet med mig själv. Övningarna var anpassade utifrån det jag vet att min kropp behöver, men även övningar utifrån resultat jag vill uppnå. Det blev en blandning av tuffa övningar, utmanande men också sköna övningar. Sköna övningar är toppen, men är något jag tror många prioriterar bort. Hur många sköna övningar gör du för dig själv när du tränar? 

Även om jag bara är 30 år, snart 31, så börjar jag känna att saker händer och förändras i kroppen. Det känns inte alltid bra i kroppen, vilket jag tidigare inte har upplevt. Det är då viktigt, när jag känner saker i kroppen, att lyssna och anpassa träningen efter just min egen kropp. Träning är så mycket mer än att bara träna hårt, låta musklerna ta ut sig och bli svettig. Det handlar också om att lära känna kroppen, lyssna och förändra beteenden och invanda mönster. Även träningsmönster är bra att förändra. Som PT hjälper jag till med just det. Jag hjälper mina kunder bli medvetna om deras kropp och lära känna den. Som jag alltid återkommer till är det ett livstidsjobb, att lära känna kroppen och alla kroppar är unika och väldigt olika. Men det är sååå spännande och viktigt att börja forska i sin egen och med andras kroppar. Jag skulle tro att ett av de största problemen idag, i samhället, är att vi inte tar hand om våra kroppar och att vi inte lär känna dem. Vi väljer att inte lyssna av olika anledningar och är inte tillräckligt lyhörda. Hur väl känner du din kropp och hur mycket av din tid i veckan lägger du på att ta hand om den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar