söndag 15 september 2013

Svartklubben - Se med hjärtat


För nästan 1 år sedan fick jag och Jonas i present att gå på Svartklubben i Stockholm. Det är en restaurang där man äter och blir underhållen i totalt mörker. Igår var det dags för vårt besök där. Det blev en annorlunda upplevelse med känslomässiga, rolig och tankeställande inslag. Att gå på Svartklubben är en helhetsupplevelse, där du får ta del de blindas vardag, liksom tankar och känslor kring hur det kan upplevas.

Det första som händer är att vi blir visade till vårt bort i totalt mörker. Vi ser absolut ingenting. Mittemot oss har vi ett annat par som vi kommer att sitta med under middagen. Ganska snabbt kommer förrätten in. Det är inte helt enkelt att få i sig allt, men det går. De mesta känner jag igen och jag vet vad jag äter. Men ibland är det lite frustrerande när man så väl känner igen smaken, men inte kan specificera vad den kommer ifrån. 

Efter förrätten är det musik. Han som startat nattklubben är musiker och låtarna som spelas är på svenska, med fina texter kring hur det kan vara att vara blind. När musik spelas i totalt mörker blev texten så mycket mer levande för mig. Koncentrationen på nuet är total. En låt handlar om hur det kan vara när det inte blir som man tänkt sig, en annan hur det är att inte se. Budskapet under kvällen från Ulf handlar om att följa hjärtat och våga göra det som man är bra på. Min absoluta favoritlåt under kvällen är "Se med hjärtat". Det är ett budskap jag verkligen tar med mig hem. Tror  att vi alla skulle kunna bli bättre på det. 

Allt är väldigt proffsigt organiserat på Svartklubben, från början till slut. De 3 servitörerna är också väldigt serviceminded och de kan tom våra namn. 38 personer är vi därinne och det är fullsatt denna kväll. Förutom 3-rättersmiddagen, bjuds vi med på allsång och blir underhållna hela kvällen. Jag får en känsla av att människor är modigare, ärligare och mer öppna i mörkret. Kan det vara så att när synen försvinner, försvinner också det ytliga och fasader? Ibland kanske sinnet synen tar överhand och de andra sinnena sätts åt sidan. Jag upplever att det blir enklare att bara vara när synen är borta. Det blir lättare att hålla fokus och ta del av stunden maximalt. 3 h flyger iväg och känns som 2 h. Maten är toppen och den känns spännande, även om man gärna hade velat se hur den såg ut också. I slutet får vi veta vad vi ätit, men aldrig se...

Upplevelser är den absolut bästa presenten. Tackar varmt Eva och Anders för denna present. Jag rekommenderar varmt ett besök på Svartklubben. Gå gärna in på hemsidan och boka in dig på en annorlunda, spännande och trevlig kväll www.ljudolf.se/svartklubben/

På Svartklubben blir du mer än bara mätt. Du blir välkommen som i en familj och du blir berörd på många olika sätt. Ta inte livet som självklart, utan njut av stunden och Se med hjärtat.

Svartklädd, på väg till Svartklubben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar