söndag 8 september 2013

Inversion Yoga - ett steg i taget

Malin inspirerar och delar med sig av sin kunskap
Idag var det dags för någonting jag väntat länge på, Inversion Yoga, med Malin Berg. Malin är en stor inspiratör i yoga för mig. Hon har utvecklat en otrolig kroppskontroll med yoga och visar riktigt snygga yogaposer på instagram. Idag var det dock dags att sprida den kunskapen vidare till oss som var med. Workshoppen började med ett tufft yogapass på 75 minuter. Passet bestod av förberedande övningar för att stärka kroppen, där det behövs inför handstående och vi fick även upp ett tänk kring vart vi skulle lägga tyngdkraften. Vi avslutade sedan med specifik teknikträning och fick med oss en del övningar som är bra att göra för att slutligen kunna nå målet, handstående. För mig personligen är nog modet den största utmaningen. Jag är rädd att tappa kontrollen... Min akilleshäl i det mesta... Även om jag inte är där än så var workshopen otroligt givande och Malin är jätteproffsig i utlärningen. Jag fick en otrolig sporre och ett utmanande yogapass där kroppen verkligen fick jobba, framförallt coren. Ser fram emot fler tillfällen och hoppas det kommer mer. Rekommenderar DIG starkt att vara med nästa gång. Lär känna din kropp på 100 olika sätt. Det är ett livslångt lärande.

Storstrumpa står på huvudet
Förövning till handstående



















Dagens workshop gav mig även en annan funderare och insikt, att ta ett steg i taget. När man ska klara av ett korrekt handstående handlar det om att bygga, bygga upp styrka, hitta inre muskulatur för att få en stabil position i slutändan. Och är det inte så med allting egentligen. Vi ska bygga från grunden för att nå toppen. Slarvar vi där nere, så blir det mesta svajigt, ostadigt och ibland rasar det ihop. Det kan gälla kunskap, husrenovering och framförallt kroppen. Var noga med grunden och få kvalité på det du gör. När det slarvas kommer det ofta ikapp en på ett eller annat sätt. Idag har många bråttom, vill att det ska gå snabbt, få snabba resultat, inte minst jag själv känner igen mig. Men hur blir resultaten när de forceras fram? Kanske kan den tanken hjälpa till att stressa ner tillvaron. Fundera också på det när det handlar om din kropp. Är snabba resultat verkligen det bästa för hälsan? Ett steg i taget är ett motto som växer sig allt starkare hos mig. Hur gör du och hur behandlar du din kropp?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar