måndag 17 februari 2014

Frisk luft - för kropp och själ

Kanske lite av en gammal klyscha att det är så bra att vara ute och få frisk luft, men också så sant. Och trots att jag ibland blir lite bitter av kylan och vädret här i Sverige, älskar jag verkligen känslan av att få andas in riktigt frisk luft. Idag började jag min dag med att ta en långpromenad med syster och till och med solen tittade fram. En underbar start på sportlovet med andra ord. Efter en vecka utan röst känner mig på bättringsvägen. Men jag kan faktiskt erkänna att jag de senaste dagarna varit ute och tagit promenader. Min kropp behöver röra på sig. Den mår inte bra av att vara helt stilla. Så trots att jag inte haft någon röst och haft lite rethosta, har jag ändå tagit mig ut. Kan tilläggas att jag inte haft feber och vart pigg i övrigt och då tycker jag att det är helt okej att gå ut och gå. För när jag inte rör mig har jag märkt att jag inte heller blir trött och kan sova, vilket gör att jag hamnar i en ond spiral. Kan jag inte sova, blir jag inte heller frisk. Nu är dock spiralen på uppgående.

Det jag vill skicka med er läsare i bloggen idag är att fundera på hur mycket tid du är ute på en vecka? 30 minuter om dagen borde vara ett minimum kan jag tycka, men jag är tveksam till om jag klarar den kvoten, även om jag skulle vilja. Kanske kan det vara ett recept för dig som upplever mycket trötthet. Det är ibland lätt att fastna i ett läge och acceptera det, fast man inte är nöjd. Mitt recept är att titta på vilka bitar du kan förändra i ditt liv just nu för att bli piggare och få mer energi. Frisk luft kan vara en medicin. För kom ihåg, du har alltid ett val. Små förändringar kan i slutändan ge stora resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar