tisdag 18 februari 2014

Matinspiration - vegetariskt?

Råstekt potatis, hummus och grönsaker, mums!
Den senaste veckan har jag varit så sugen på grönsaker. Jag har inte alls haft någe sug på kött. Det har medfört att det har blivit en del vegetariska måltider för min del, vilket är ganska ovanligt för mig annars. I och för sig var jag vegetarian några år när jag var yngre, men det är absolut inget som lockat mig på äldre dar. Jag har varit väldigt inriktad på proteiner och fett de senaste året, vilket de flesta grönsaker inte är jättekända för att innehålla mängder av. Jag har dock samtidigt ätit mycket grönsaker som tillbehör.

Under veckan har jag dock fört lite kostdagbok med hjälp av appen Lifesum och insett att jag får i mig dubbelt så mycket av både fett och proteiner mot vad enligt livsmedelsverkets riktlinjer skulle vara rekommenderat. Jag är inget fan av livsmedelsverkets riktlinjer, men jag känner ändå att det ger mig en bra inblick i hur jag äter. Så nu kommer det att läggas till mer vegetariskt på menyn och minskas lite på fett och proteiner.

Det är lätt att fastna i samma matmönster, men när resultaten inte blir vad man önskar och matinspirationen är låg kan det vara en bra idé att skanna av sig själv eller ta hjälp av en PT/kostrådgivare som hjälper till. Jag vet att några av de kunder jag jobbat med den senaste tiden, inklusive mig själv, känner att kosten har fungerat lite sisådär ett tag nu. Då kan det vara en idé att bryta mönster och göra något annorlunda ett tag. Dels för att hitta nya vägar och dels för att få ny inspiration. Kroppens behov ändras under tid då vi ständigt förändras. Därför kan något som fungerat jättebra förut, inte alls vara det bästa för din kropp just nu. Det är därför det är så viktigt att hela tiden lyssna till vad kroppen talar om för oss.

Jag köper inte att vissa säger att det är tråkigt med mat. Precis som med träning handlar det om att skapa sig sin motivation, göra sig intresserad. Mat är en så stor del av vårt liv, så se till att göra det bästa av det. Det är inget vi kan välja bort, det är inget vi kan leva utan. Men många behöver lära sig att leva med mat på ett hälsosamt och bra sätt. Det borde ligga i allas intresse...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar