lördag 12 april 2014

Dag 1 - AMT

Fredag 11/4 Kl. 8.30 bar det iväg till Skövde och Billinge hus för årets AMT med Forevergänget. Jag kände mig väldigt peppad eftersom jag legat lite lågt med inspirationstillfällen de senaste månaderna. Väl framme fick vi en lättare lunch och möttes av ett välorganiserat arrangemang. Kl. 14 började första föreläsningen som handlade om Small group Training. Det var Per Wikman som hade den, samma person som framförallt höll i min PT-utbildning. I 50 minuter som föreläsningen höll på, kändes det som att jag var tillbaka på PT- utbildningen. Det blev en del repetition, vilket var givande, eftersom jag numera lyssnar på ett annat sätt, då jag har erfarenheten med mig. Jag känner mig väldigt peppad på att dra igång PT- grupper till hösten, då det idag är något som är väldigt inne och kan ge ett extra lyft till dem som tränar. Samtidigt krävs det en hel del från PT:n och är kanske inte det första man ska kasta sig in på menar Per. Som vanligt pratar han till oss som proffisionella och kunniga, vilket jag gillar. 

Föreläsning 2:s rubrik var; "Grupplust ökar lönsamhet" och hölls av Jose Nunez.  Det handlade dock inte så mycket om Grupplust, utan mer om att hitta lust hos sina kunder genom att ta fram en lekfull sida av träningen. Det blev en liten kontrast till vad Per pratade om innan, där det mer handlar om att periodisera och mäta utveckling. För mig väcktes dock många spännande tankar och idrottsläraren i mig började spåna... Hur skapar jag mer lust hos mina kunder, "bubblet" som Jose sa? Han pratade mycket om att koppla på hjärnan och byta ut övningar mot rörelser, istället för att fastna i det slentriana. José brinner för det funktionella och tycker vi ska arbeta med hela kroppen och inte en muskel i taget. Han menat att neutrala hjärnceller blir gråa och att vi behöver bli bättre på att ha en dialog med hjärnan. Intressanta tankegångar tycker jag. 


Sista föreläsningen handlade om pulsträning för att göra träningen effektiv. En total kontrast till den innan. Thomas Bylon som stod framför oss och sponsras av Polar var mycket inne på att mäta och menar att det inte går att träna effektivt om man inte har koll på pulsen... Jag har själv inte stenkoll på min puls, även om jag har en hyfsad koll på maxpulsen. Han väckte dock min nyfikenhet till att mig mäta min vilopuls, genom att kolla av den mån, ons och fre, innan jag kliver ur sängen. Denna kan jag sedan använda de dagar jag ska träna, för att se om min kropp är frisk och redo för ett pass. Avviker pulsen mer än 10 slag bör man undvika att träna den dagen, menar han. Olika saker kan höja vilopulsen så som stress, sömnbrist, dålig kost, koffein, överträning, vätskebrist, sjukdom, infektion. En annan matnyttig sak jag fick med mig var ett till sätt att räkna ut maxpulsen på. Dels kan du ta 226- ålder om du är kvinna och 220- ålder om du är man. Men är du vältränad och har tränat hela livet kan den siffran bli missvisande. Då går det att istället ta 215-halva åldern om du är kvinna och 210- halva åldern om du är man. Det är spännande med puls och jag har inte jobbat så jättemycket med det. Men när graviditeten är över ska jag göra en riktig mätning för att få fram alla värden för mig. Tror att det kan vara viktigt inför min matatonsatsning. 

Så mäta resultat eller leka? Måste vi välja? Jag tror att en blandning är det bästa receptet och att vi kan leka på olika sätt. Vi behöver alla olika saker för att sporras i vår träning. Men visst tror jag att de flesta skulle behöva lite mer färgglada hjärnceller :)



Innan middagen tog vi oss till gymmet en timma för att träna lite. Billinge hus har verkligen shapat upp sig sedan förra året måste jag säga. Gymmet var nytt och fräscht och Utsikten på gymmet var riktigt häftig. Träningspasset gick bra och jag kände mig väldigt stark :) Dagen avslutades med en trevlig middag med Forevergänget.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar