onsdag 15 oktober 2014

Allt för Hälsan 2014 - Balans

2 år i rad har jag varit på Allt för Hälsanmässan i Älvsjö, Stockholm. För endast 150 kr får man dagsinträde till en massa montrar och seminarier/föreläsningar. Jag hoppas även att jag har möjlighet att gå i år. Mässan pågår i dagarna 4, 6-9 november.

Årets tema är balans, och ett holistiskt perspektiv. Lite av det min blogg faktiskt handlar om, därav namnet holisticbalanze :) Idag är det trots allt många hälsofreak som hamnar i en obalans av att vara för hälsosamma. De glömmer bort att njuta och blir mer robotar. Att röra på sig varje dag är inte farligt, utan bra. Men att träna stenhårt 7 dagar i vecka och äta extremt nyttigt alltid, det kan till och med vara farligt för hälsan, både fysiskt, men framförallt psykiskt. Att hitta en balans mellan det nyttiga och mellan njutningen, det skulle jag säga är den bästa framgångsfaktorn för hälsan. Även arbetet har en viktig roll i den mentala hälsan och det har jag, med många andra säkert erfarit. Många fler kanske också står i ett vägsjäl där... Att ha ett arbete kan stå för mycket trygghet, men att inte trivas på en arbetsplats kan leda till en stor otrygghet. Vi vet ofta vad vi har, men inte förrns vi inte har det vet vi vad det betydde/va värt. Balans är ett spännande ord tycker jag och det går att vända och vrida på i allt, hur mycket som helst.

Har du tid över så rekommenderar jag ett besök på mässan för att få lite hälsoinspiration. Jag kopierade presentationen av årets tema nedan.. Hoppas att vi ses där!

Balans! Årets tema 2014

Allt för Hälsan bygger upp årets mässa kring det viktiga temat balans, med utgångspunkt i en holistisk syn.
Tränar du flera dagar i veckan, utan att bli det minsta starkare? Har du haft en period med nyttig mat och massor av träning men ändå känt dig nedstämd och stressad? Allt för Hälsans syn är holistisk – den fysiska kroppen, sinnet och själen – är sammanflätade som en helhet. Om du tränar massor men glömmer bort att äta ordentligt eller att vila kommer träningsresultaten att utebli. Du kan träna och äta exemplariskt, men det kommer inte att förändra din mentala hälsa om du har det tufft på jobbet.

Allt för hälsan har pusselbitarna
Vi vill ge dig en stadig grund att stå på. Här finns utställare, seminarier och prova-på-aktiviteter inom motion, kost och mental hälsa. Mässan är uppdelad i sex avdelningar, med det holistiska perspektivet som bakgrund: Träning, Kost, Kropp & Själ, Yoga, Behandling & Relax samt Naturlig skönhet. Allt för att du ska hitta den rätta balansen!

1 kommentar:

  1. Superbra reflektion! Och roligt att du ligger i linje med temat!! Kram

    SvaraRadera