måndag 6 oktober 2014

Bodypump 91



I lördags teamade jag Bodypump 91 med Malin på Forever. Det var första gången jag ledde bodypump på 4 månader. Riktigt kul var det. Även om koreografin inte satt klockrent kände jag mig stark i kroppen och väldigt motiverad. En deltagare kommenterade vilken energi jag hade och det kändes verkligen så :) Hade haft en bra natts sömn också. Visst fick jag lite puls, men inget som jag inte kunde hantera. Flera av de 5 första låtarna ger en hel del puls, men det var som sagt hanterbart. Och träningsvärk fick jag efteråt, trots att jag kört passet tre gånger tidigare. Det förvånade mig, men visar att jag faktiskt tar ut mig mer när jag leder passet, vilket är positivt, eftersom det oftast är just det jag gör.



Bodypump 91 bjuder på en hel del utmaningar, flera funktionella övningar och sköna låtar. I uppvärmningen finns en liten överraskning, då vi lägger ner stången och tar viktplattor i slutet. Jag fick upp värmen och pulsen bra under första låten, vilket är syftet. Benlåten tycker jag är riktigt bra, högt tempo, men rätt svår att lära sig som instruktör... I bröstlåten använder vi bara viktplattor för A-press, men komplettera med många armhävningar och armhävningar i dubbelt tempo. Vet inte om jag gillar de snabba, då tekniken lätt blir lidande, men det är bara att köra nu när de finns.

Rygglåten är riktigt skön. Många frivändningar där fokus är snabbhet. Vi får ett skönt driv i låten och bra träning för vår baksida. Tricepslåten är den stora utmaningen för min del då det är många pressar bakom huvudet. Ett högt tempo, med en grym final. Tror jag måste tjuvträna lite i gymmet på dessa. Bicepslåten är också bra, men jag älskade verkligen förra passets känsla i bicepsmusklerna. Där var det riktig muskelkontakt. Men visst känner jag även här vart bicepsmuskeln sitter.

Utfallslåten innehåller även benpress med viktplatta, där vi går upp på tå. Det drar upp pulsen. Jag gillar låten, men tycker inte den är jätteutmanande. Så en större viktplatta kanske behövs för att det ska vara mer utmanande... Vill dock ta det lite försiktigt med dessa övningar fortfarande. Axlar är också en grym låt som känns riktigt utmanande mot slutet då vi jobbar med viktplattor och pec dec. Maglåten består framförallt av planka, vilket känns bra för min del. Stretchen är sig lik, förutom en ny, obekväm bröststretch.

Har du inte provat än? Välkommen på lördag kl. 10. Då kör jag igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar