onsdag 15 oktober 2014

Att ta stretchen hemma?

Älskar låtsasgrodor :)
Tillhör du också den där skaran som säger att du stretchar när du kommer hem, och så blir det aldrig av? Jag skriver själv under på det. De senaste åren har jag faktiskt blivit mycket sämre på att just stretcha. Och trots att jag är väldigt rörlig och inte alls stel, så behöver min kropp stretchas igenom efter ett pass. Även om forskning visar och säger att det inte är livsviktigt med stretch längre, märker jag ända att min kropp mår bättre av det och att återhämtningen även känns bättre. Och om några år kommer säkert någon på att det är jätteviktigt igen. Många sägningar går runt...

Nu när jag är mamma och tränar med Meja med, säger jag ofta till mig själv att jag tar stretchen hemma istället. Meja ligger jättesnällt i sin vagn när jag tränar, även då hon är vaken. Ändå skyndar jag mig hem när träningen är klar och hoppar då över stretchen. Den glöms liksom av när jag kommer hem. Jag gissar att detta också kan vara en bidragande faktor till att jag känt mig stel kring höften och att jag till och med vissa dagar haft lite ont. För min del blir det bakläxa på stretching och det är dags att göra den på plats på gymmet eller direkt efter mina promenader. Jag får se om det kan hjälpa mig framåt.

Mitt råd till er läsare är att ge kroppen en stretch, i samband med träningen. Det är den värd. Har du möjlighet att stretcha ut hemma ibland också, kan det vara skönt för kroppen. För ju mer stillasittande vi är i vardagen, desto viktigare att sträcka ut kroppen nu och då. För även om du inte känner någon ondhet/stelhet idag, kan det vara bra att förebygga för eventuella, framtida bekymmer. Och har du ont idag, finns det många övningar som kan vara bra för dig och hjälpa kroppen att läka. Yoga och bodybalance rekommenderas även varmt, då kroppen också får öppna upp och sträckas ut. Från och med nästa vecka kommer jag att köra tisdagsklassen på Forever, 18.30-19.30. Varmt Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar