söndag 5 oktober 2014

Mindre rutiner och mamma

Den här veckan känns det Som om allt flutit på så bra. Meja har sovit längre och längre på nätterna, upp till 7 h i sträck. Efter matandet somnar hon nöjt om några timmar. Jag har till och med haft en sovmorgon till 8.00 :)

Vad har jag gjort då? Jo, jag struntade i den metod som jag i förra veckan försökte följa. Jag kände att den varken passade mig eller Meja. Allt låste sig förra veckan. Meja sov varken bra på dagen eller kvällen och amningen låste sig för min del och blev sämre. Barnmorskan min när jag berättade om rutinen var inte heller den mest positiva. 

Enligt metoden från Gina Ford ska barnet äta och sova på fasta tider varje dag, för att efter ett halvår sova hela natten, från 7.00 - 19.00. För oss passade dock inte tidspressen alls. Varken ätandet eller sömnen fungerade. Meja äter ofta då hon inte får i sig så mycket vid varje tillfälle och när vi väckte henne vid 22 på kvällen för att mata henne, gjorde det att hon sedan sov väldigt oroligt. Jag som varit väldigt avslappnad kring allt med Meja innan blev helt plötsligt stressad. Jag började då fundera  på det där med rutiner...

Jag ska inte säga att boken inte är bra. Jag har som tidigare nämnt lärt mig en del, men metoden i sig passade inte för oss. Sen ska jag också medge att jag inte gav den så lång testperiod, utan jag gav fort upp. Men det är jag glad för nu när allt fungerar så mycket bättre:)

Jag har alltid sett mig som en person med mycket rutiner, där det är väldigt viktigt. Men kanske är det så att jag inte alls har lika mycket rutiner nu som jag normalt har. Och sedan jag blev gravid och sen mamma har mitt liv verkligen varit ett mer positivt sådant. Jag gillar verkligen det avslappnade mammalivet utan en massa krav och måsten. Så kanske är den avslappnade livsstilen med mindre rutiner ett vinnande koncept för mig. Självklart finns det del rutiner som behövs för att få ihop vardagspusslet så att alla i familjen mår så bra som möjligt. Min sambo och jag har bland annat spikade träningskväller/jobbkvällar för min del. Jag försöker framförallt träna på egen hand under dagtid. Men då vet man aldrig vad det blir för träningspass, för ibland vaknar Meja, ibland blir barnvakten sjuk mm. 

Med mindre inrutade rutiner blir jag mindre känslig för förändringar, vilket jag tidigare haft ganska svårt med. För Mejas del kommer det säkert att bli mer rutiner när hon blir äldre. Men då har hon förmodligen lättare att anpassa sig till dem. Sedan förstår jag ju att inget  är hugget i sten när man har barn. Men just nu har jag ett holistiskt förhållningssätt till Meja och låter henne sova och äta när hon behöver det. Och nattsömnen går trots allt framåt. 


Idag börjar det pratas mer om att effektivitet inte alltid behöver vara det optimala. Effektivitet är en filosofi jag länge levt efter. Ju mer jag hinner, desto bättre... Även många arbetsplatser effektiviserar, höjer tempot, samtidigt som sjukskrivningarna ökar och många inte längre trivs på sina arbetsplatser.... Jag gillar att göra mycket, det får mig att känna mig levande. Men att göra det jag tycker om, och inte allt, i ett lugnare tempo ger så mycket mer energi och kvalité. Kvantitet är sällan en framgångsfaktor i längden. Det sliter mer än vad man tror på kroppen. Jag har även fått höra från flera håll och kanter att jag förändrats mycket under min tid som gravid och mamma. På ett positivt sätt. 


Så, att vara en avslappnad mamma, med ett avslappnat förhållningssätt är mitt nya. Att sluta ta allt så allvarligt, sluta vara perfekt och leva och njuta istället. Det är hälsa för mig!



P.S Jag kommer heller aldrig jobba på en arbetsplats jag inte mår bra på igen. För det tär om nått. Det är inte värt priset. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar