fredag 31 oktober 2014

Träningstokig och mamma v.13


Detta behöver jag verkligen göra, varje dag!!!
Veckan som gått har fortsatt varit lite tung. Jag har haft många bollar i luften den senaste tiden och även om det varit mycket positivt, kan det ändå ibland bli för mycket av det goda. Så jag har varit lite disträ denna vecka och väldigt förvirrad. Men jag har fått väckarklockor som fått mig att inse att det är dags att dra i handbromsen på vissa plan. Jag har även fått en känsla om att det finns fler därute som skulle behöva göra detsamma. Hösten är en intensiv period och när mörkret kommer infinner sig också en trötthet och inte samma energi. Jag måste också inse att mammalivet tar mer energi än vad jag tror, även om det flyter på bra. Det finns en del gånger man oroar sig för att inte duga och ibland brottas jag med en inre stress att alltid finnas där. Nya upplevelser som inte är helt enkla att hantera alla gånger. 

Träningen flyter dock på även om jag försöker justera om min träning lite nu. Efter att länge haft fokus på styrka, försöker jag nu fokusera på mer puls och löpningen. Målet är att jag ska kunna ta tag i min maratonsatsning efter novembers slut. Då kommer jag inleda min löpträning på Teneriffa. En bättre start kan man väl inte få?

 I måndags fick jag barnvakt av syrran och sprang då 6 km på löpbandet, vilket kändes bra. Jag får inte längre ont i höften, istället är det överkroppen som känns och blir trött. Så mer stabilitet och coreträning behövs. Idag, fredag, körde jag intervaller ute för första gången. 30/30 blev det i 30 minuter, med en liten paus i mitten för att söva Meja igen. Jag fick tipset av Malin Ewerlöf för några månader sedan, att det var just så hon tränat när hon blev mamma. Och det fungerade helt okej. Behöver dock vänja mig för att kunna slappna av mer när jag lämnar vagnen några meter bort i en minut. Tror det blir bättre om jag gör det några gånger. Fick dock lite ont i ryggen efteråt, men det kan bero på att jag började med att värma upp med att springa med vagnen. Eller så var det för att tekninken och hållningen blev lidande av en lite stressad mamma... Får göra djupare analyser av det vid nästa tillfälle. Var i alla fall riktigt skönt höstväder att springa i. Pulsklockan hade laddats upp innan efter ett års vila. Jag använde dock inte använde pulsbandet denna gång. Ska göras när jag har mer tid innan. 

Pulsklockan laddad igen :)

Härlig höstdag i Vilsta
Utöver löpningen har det blivit att jag lett lördagspumpen igen och bodybalancepasset i tisdags. Ett tabatapass kördes hemma. Så hög intensitet har det varit. Jag vill dock få till styrka i gymmet, men då kommer det att handla om uthållighet en period framöver. Ska försöka periodisera min träning nu, så att jag får bäst förutsättningar till att klara maraton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar