fredag 17 oktober 2014

Träningstokig och mamma - v.11


Veckan som gått har varit full med en massa energi. Morgontrötthet är ett faktum, men när vi väl är uppe går det bra och jag är inte heller trött under dagen... Vanligen går vi upp runt sju eller åtta. Meja vaknar en eller 2 gånger innan dess, vilket känns helt okej.

Träningsveckan började med att jag ledde min första hela bodypumpklass. Var ingen annan som kunde hjälpa till så det var bara att köra. Och jag överlevde :) Korreografiskt var det inte klockrent, men det gick helt okej. Jag va rätt trött mot slutet också, då det är ett rätt tufft program med mycket puls och tufft för axlarna. Nu på lördag är det dags igen. 

Söndagar brukar vara min vilodag, vilket är en skön dag att ha vilodag på. Framöver kommer det dock vara min långdistansdag, när löpningen kommer igång på allvar. Senast december vill jag komma igång på riktigt med min matatonsatsning. 

Jag har dock löpt mindre denna vecka, i och med att jag förra veckan känt av lite i höften. Denna vecka har det dock känts bättre, även om jag känner mig stel efter en långpromenad. Men idag, fredag, blev det faktiskt 5 km löpning i lugnt tempo och det kändes bra. Lade till lite pilates/coreövningar i slutet och såg till att stretchen blev av. Hoppas att det känns lika bra imorgon, då bodypump står på schemat. Utöver löppass o bodypump har det denna vecka blivit 2 styrkepass, 1 mammacorepass och 1 Bodybalancepass. En riktigt bra träningsvecka som kryddats av promenader. Röra sig behöver kroppen få göra, varje dag!

Denna vecka var det också dags för efterkontrollen, som man ska göra när man fött barn. Jag såg verkligen fram emot denna och såg den som viktig. Har förstått att man undersöker så allt ser bra ut och går igenom förlossningen. Dessvärre blev jag än en gång besviken över vad som väntade. Jag är glad att min graviditet och förlossning gått bra och känts bra. För någon stöttning o hjälp från barnmorskan har jag inte fått. Kändes återigen meningslöst att gå dit. Jag fick till och med fråga om hon inte skulle känna på magen att det kändes bra och att livmodern dragit ihop sig. Och någon gynundersökning erbjöds jag inte heller...  Tror inte heller tiden funnits för det. 

Jag hade bara fått 30 min, mot de vanliga 45, 11 veckor efter att Meja kom. Detta eftersom de inte har några tider. Nu var min barnmorska fullbokad fram till januari. Skrämmande att det inte finns tillräckligt med personal och kompetent sådan. Jag Fick min journal från förlossningen, men barnmorskan frågade inte ett ord om den, trots att jag varit väldigt spänd och rädd i början. Tur att allt gått bra och känts positivt efteråt i alla fall... Jag Vet dock att jag på något sätt behöver hjälp för att kunna hantera förvärkarna bättre om det blir en nästa gång. Jag fick i alla fall mitt recept på minipiller. P-piller var tydligen också ok att äta nu, men det känns onödigt att inta hormonet östrogen om det inte behövs. Och om några år kanske de ändrar sig igen. Man kan aldrig vara säker... Sammanfattningsvis var väl receptet, det enda besöket gav mig. Sjukvården får denna gång minuspoäng :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar